Hopp til innhold

Hepworth-sokkelen har blitt en attraksjon

Medieomtalen etter salget av Hepworth-skulpturen har ført til et oppsving for Kunsthall Stavanger. De får stadig besøk av nysgjerrige gjester, som vil se sokkelen «Figure of landscape» sto på. Samtidig har de hatt mer besøk enn ventet i sommer.

Barbara Hepworth-skulpturen

Dette har blitt et vanlig skue for de ansatte ved Kunsthall Stavanger (illustrasjonsfoto)

Foto: Hanne Høyland / NRK

Hanne Mugaas Joakimsen

Hanne Mugaas Joakimsen, daglig leder og kurator ved Kunsthall Stavanger, viser at det allerede finnes ny kunst utenfor kunsthallen.

Foto: Hanne Høyland / NRK

– Det er interessant hva mye oppmerksomhet kan gjøre, og selv om det kun er en sokkel, så er det alt det den representerer som er interessant, sier Hanne Mugaas Joakimsen, daglig leder og kurator ved Kunsthall Stavanger.

Hun står utenfor kunsthallen og ser på sokkelen som en gang bar Barbara Hepworth-skulpturen «Figure of landscape». At salget av den omstridte skulpturen har gjort sokkelen til en attraksjon i seg selv kom som en positiv overraskelse.

– Folk kommer for å ta bilder i alle vinkler, men det viktige med det, er at folk også da kommer inn i kunsthallen, sier kuratoren.

– Mange har bare kjørt forbi

Dette har også ført til en positiv utvikling i antall besøkende, og flere av de nye gjestene innrømme at de ikke hadde et forhold til kunsthallen før debatten rundt Hepworth-skulpturen begynte å rase.

– Vi har fått flere kommentarer fra folk som sier de har kjørt forbi kunsthallen i ti år, uten at de har vært innenfor dørene. Men de kommer nå, og mange blir veldig overrasket over hvor fint det er her, sier Mugaas Joakimsen.

Hepworth-skulpturen i London

Hepworth-skulpturen i London. Den ble solgt for 43 millioner kroner.

Foto: Espen Aas / NRK

Og debatten har ennå ikke stilnet. Sist torsdag ble det klart at de elleve medlemmene av kunstforeningen fortsatt mener at salget av den omstridte Hepworth-skulpturen «Figure of landscape» er ugyldig, derfor anker de saken til Gulating lagmannsrett.

– Det er jeg ikke overrasket over, men her på kunsthallen fokuserer vi nå på kunsten og de fremtidige utstillingene, som er det viktigste for oss, sier hun.

– Hadde ikke vært mulig uten salg

Videre understreker hun at dette ikke ville vært mulig uten salget av Hepworth-skulpturen.

På tross av mye negativ omtale rundt salget av den omstridte skulpturen, mener hun at det har kommet mer positivt enn negativt ut av salget.

– Vi velger å tenke på denne måten, og nå vet alle i Stavanger at de har en kunsthall, så det er veldig positivt. Vi er selvfølgelig veldig leie oss for at skulpturen er borte, men det viktigste med samtidskunst er at det er aktivitet her, sier kuratoren.

All PR er god PR?

Arild Tveteraas som er strategisk rådgiver innen merkevarebygging, mener at omtalen rundt skulpturen har gitt folk en eierfølelse, og tror dette kan ha ført til en økt interesse for kunsthallen.

– Kunsthallen er litt allemannseie, og da kan gjerne en negativ omtale skape vel så mye oppmerksomhet, som en positiv omtale ville gjort, sier Tveteraas.

Han mener at negativ PR ikke trenger å ha et negativt utfall.

– Får du oppmerksomhet rundt noe, om det er positivt eller negativt, så blir vi nysgjerrige, så vil vi gjerne ta vår egen stilling til ting, sier rådgiveren.