– Det er interessant hva mye oppmerksomhet kan gjøre, og selv om det kun er en sokkel, så er det alt det den representerer som er interessant, sier Hanne Mugaas Joakimsen, daglig leder og kurator ved Kunsthall Stavanger.
- Les også:
Hun står utenfor kunsthallen og ser på sokkelen som en gang bar Barbara Hepworth-skulpturen «Figure of landscape». At salget av den omstridte skulpturen har gjort sokkelen til en attraksjon i seg selv kom som en positiv overraskelse.
– Folk kommer for å ta bilder i alle vinkler, men det viktige med det, er at folk også da kommer inn i kunsthallen, sier kuratoren.
– Mange har bare kjørt forbi
Dette har også ført til en positiv utvikling i antall besøkende, og flere av de nye gjestene innrømme at de ikke hadde et forhold til kunsthallen før debatten rundt Hepworth-skulpturen begynte å rase.
– Vi har fått flere kommentarer fra folk som sier de har kjørt forbi kunsthallen i ti år, uten at de har vært innenfor dørene. Men de kommer nå, og mange blir veldig overrasket over hvor fint det er her, sier Mugaas Joakimsen.
Og debatten har ennå ikke stilnet. Sist torsdag ble det klart at de elleve medlemmene av kunstforeningen fortsatt mener at salget av den omstridte Hepworth-skulpturen «Figure of landscape» er ugyldig, derfor anker de saken til Gulating lagmannsrett.
– Det er jeg ikke overrasket over, men her på kunsthallen fokuserer vi nå på kunsten og de fremtidige utstillingene, som er det viktigste for oss, sier hun.
- Les også:
- Les også:
– Hadde ikke vært mulig uten salg
Videre understreker hun at dette ikke ville vært mulig uten salget av Hepworth-skulpturen.
På tross av mye negativ omtale rundt salget av den omstridte skulpturen, mener hun at det har kommet mer positivt enn negativt ut av salget.
– Vi velger å tenke på denne måten, og nå vet alle i Stavanger at de har en kunsthall, så det er veldig positivt. Vi er selvfølgelig veldig leie oss for at skulpturen er borte, men det viktigste med samtidskunst er at det er aktivitet her, sier kuratoren.
- Les også:
All PR er god PR?
Arild Tveteraas som er strategisk rådgiver innen merkevarebygging, mener at omtalen rundt skulpturen har gitt folk en eierfølelse, og tror dette kan ha ført til en økt interesse for kunsthallen.
– Kunsthallen er litt allemannseie, og da kan gjerne en negativ omtale skape vel så mye oppmerksomhet, som en positiv omtale ville gjort, sier Tveteraas.
Han mener at negativ PR ikke trenger å ha et negativt utfall.
– Får du oppmerksomhet rundt noe, om det er positivt eller negativt, så blir vi nysgjerrige, så vil vi gjerne ta vår egen stilling til ting, sier rådgiveren.