Rammeavtalen mellom Statoil og Kværner varer fram til 2020, og det er ingen begrensninger på antall understell Statoil kan bestille som en del av alliansen.
I første rekke har de to selskapene inngått en intensjonsavtale om levering av to stålunderstell til Johan Sverdrup-utbyggingen i Nordsjøen. Disse skal leveres sommeren 2017 og våren 2018.
- LES OGSÅ: Fornyet optimisme hos Kværner Verdal
– Det er gledelig å se at en viktig hjørnesteinsbedrift som Kværner Verdal fortsatt er konkurransedyktig. Avtalen vil gi grunnlag for fortsatt verdiskaping og sysselsetting ved verftet fremover. Dette er svært gledelig, sier olje- og energiminister Tord Lien (Frp).
Kværner anslår at omtrent 350 personer på det meste kommer til å jobbe med prosjektet.
Det ene understellet er til en stigerørsplattform, som leveres sommeren 2017, mens understellet til en boreplattform etter planen leveres våren 2018. Begge leveransene omfatter ingeniørtjenester, innkjøp og fabrikasjon, det samme gjør rammeavtalen.
Ingeniørtjenestene utføres i Oslo, men prosjektledelsen holder til hos Kværners anlegg for stålunderstell i Verdal i Nord-Trøndelag.
- LES OGSÅ: Statoil planlegger å kutte
– Denne avtalen viser også at det var svært viktig å unngå en løsning i Stortinget rundt kraft fra land til Utsirahøyden som hadde medført utsettelse av Sverdrups første byggetrinn, sier olje- og energiminister Tord Lien (Frp).
Rettighetshaverne i Sverdrup-prosjektet er Statoil, Lundin, Det norske, Maersk og Petoro.
Prosjektet planlegger innlevering av plan for utbygging og drift i begynnelsen av 2015. Produksjonsstart er estimert til slutten av 2019.