Hopp til innhold

Det blir bussvei, ikke bybane

Regjeringen går inn for en bussvei-løsning på Nord-Jæren, og mener vi ikke har tid til å vente på bybane. Lokale politikere føler seg overkjørt.

Nå er det klart. regjeringen stanser bybane på Nord-Jæren og går fullt inn for bussvei. Dermed har fylkeskommunen fått gjennomslag for sitt syn. Nå skal det bygges ut et høyverdig busstilbud som skal være klart om 5 års tid.

VIDEO: Regjeringen velger bussvei på Nord-Jæren. Foto: Arild Eskeland/NRK.

– Det har vært vår klare vurdering at vi har kommet til et punkt der det ikke er behov for mer utredning. Vi må komme oss videre, sa Geir Pollestad, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

På en pressekonferanse i dag redegjorde han for regjeringens syn i spørsmålet om det er bybane eller bussvei som skal bli fremtidens kollektivløsning på Nord-Jæren.

– Trafikken vokser for raskt

Geir Pollestad

Geir Pollestad (Sp) er statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Foto: NRK

Regjeringen går for bussvei, og følger dermed vedtaket fylkespolitikerne gjorde i desember. En lang politisk prosess har kommet til veis ende og konklusjonen bygger på flere vurderinger.

– Vi ser at det er for mye kø. Biltrafikken vokser for raskt. Vi trenger et skikkelig kollektivtilbud. Utifra en totalvurdering av kostnader og andre hensyn så kom vi til at bussveikonseptet er det beste, sier Pollestad.

Nå legger regjeringen altså opp til at det skal bygges ut et robust og høyverdig kollektivtilbud i bussvei-drakt.

– Vi skal ha et kollektivtilbud som er så bra at folk har lyst til å forlate den varme gode bilen og køen de står i, og heller ta buss til jobb, sier han.

Vegvesenet er positive

Pollestad konkretiserte derimot ikke hvordan bussveikonseptet skal finansieres og heller ikke når det kan stå ferdig, men etter litt press våget han seg på liten spådom.

– Innenfor fem år skal mye være gjort. Det er viktig å holde et høyt trykk på planleggingen, sier han.

Planene for videre utbygging av bussvei ligger klare. Statens vegvesen tror dagens farvel til bybane er en god løsning.

– Vi legger til grunn at vi nå skal planlegge et bussveikonsept, lage et høyverdig kollektivkonsept, og ta veksten som måtte komme i trafikken med gang- sykkel og kollektiv. Det gir en del utfordringer, men det er også en løsning som kan være veldig god for Stavanger i fremtiden, sier Paal Fosdal, avdelingsleder i Statens vegvesen.

Pollestad utelukket heller ikke at det kan bygges bybane senere.

Christine Sagen Helgø

Christine Sagen Helgø (H).

Foto: Høyre
Kjartan Alexander Lunde

Kjartan Alexander Lunde (V).

Foto: NRK

– Overkjører det lokale selvstyret

Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø (H) er både skuffet og overrasket over nyhetene som kom frem på pressekonferansen.

– Regjeringen overkjører det lokale selvstyret. Sju av ni høringsinstanser vil ha bybane, sier Sagen Helgø.

Debatten om bybane og bussvei endte med bare én stemme mer til bussvei, minner stavangerordføreren om.

– Oppsiktsvekkende av regjeringen

– Det er oppsiktsvekkende at regjeringen, som har lovt oss å være i god dialog for å satse på et høyverdig kollektivsystem, på en pressekonferanse bare presenterer sin løsning, sier hun.

I det får hun støtte av Venstre.

– Regjeringen konkluderer nå med et annet alternativ enn hva et stort flertall av hva kommunene og de folkevalgte i kommunene har gått inn for, skriver leder i Rogaland Venstre, Kjartan Alexander Lunde i en pressemelding.