– Jeg synes det er skummelt, fordi strekningen er ike godt tilrettelagt for sykler. Du blir sendt mellom fotgjengere og bilister, og bilistene er ikke særlig nådige i sin kjøring.
Slik beskriver Ida Kristine Gøransson sin opplevelse av å være syklist på Ring 2 i Oslo.
- Les også:
- Mangler vilje
Torsdag ettermiddag var hun ute og syklet på samme sted der en kvinnelig syklist omkom tidligere på dagen.
Ulykken skal ha skjedd etter at to syklister først kolliderte, kvinnen falt så ut i veien og ble overkjørt av en buss.
Marianne Borgen leder i samferdsels- og miljøkomiteen, mener det er for liten vilje i byrådet til å satse på sykkelveier.
– Det har ikke stått på penger de siste årene. Bystyret har satt av penger til sykkelveier, men det skorter på gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje, sier hun.
- Les også:
- Les også:
- Sin verste fiende
En av de andre syklistene ute torsdag ettermiddag var Per Henrik Zahl. Han mener at syklister ofte skaper farlige situasjoner for hverandre.
– Syklistene er sin egen verste fiende. De sykler i begge retninger på samme fortau.
Det har Bymiljøetaten i Oslo tenkt til å gjøre noe med. Til Ring 2 er planene klare.
– Vi er i gang med detaljplanleggingen der nå. Det er en lang strekning, og det er mye som skal på plass, men vi regner med at det vil være byggeklart tidligst i 2014, sier Alise Davidsen kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten.
- Vi satser
Marianne Borgen mener byrådet ikke vil prioritere syklister foran bilister. Dette avviser samferdselsbyråd Ola Elvestuen.
– Byrådet satser på sykkel, men det er ingen tvil om at utbyggingen av hovedsykkelvei-nettet tar lang tid, sier han.
– Det er kompliserte prosjekter som er igjen, og dette er noe det jobbes kontinuerlig med, forklarer samferdselsbyråden.