Hopp til innhold

Vil kutte i støtten til hydrogenstasjoner

Satsingen på hydrogenbiler på Østlandet er i fare etter at regjeringen truer med å kutte den statlige støtten til hydrogenstasjoner.

HYDROGEN

Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpnet i 2009 hydrogenstasjonen på Økern. Nå ønsker regjeringen å kutte i satsingen på hydrogen.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Satsingen på hydrogenbiler på Østlandet er i fare etter at regjeringen truer med å kutte den statlige støtten til hydrogenstasjoner.

I forslaget til statsbudsjett kreves nemlig at næringslivet bidrar langt mer dersom staten fortsatt skal gi støtte gjennom selskapet Transnova. Med der er vi ikke i dag.

– Det vi vet akkurat nå er at det er veldig vanskelig, fordi det først om tre til fem år blir en kommersiell satsing. Næringslivet vil derfor fortsatt være forsiktige med å gå inn på dette området før de vet helt sikkert hvordan dette utvikler seg, sier leder i Transnova, Eva Solvi til NRK.

Derfor må staten gå inn i en overgangsperiode.

– Det er den rollen vi har gått inn i i en periode nå. Vi har støttet videre drift av hydrogenstasjonene, sier Solvi.

Ville legge ned i februar

Statoil ville i februar legge ned sine hydrogenstasjoner på Økern i Oslo, i Drammen og i Porsgrunn fordi de ikke tjente penger på dem. Med støtte fra lokale myndigheter og Transnova overtok selskapet HyOp, med utspring i forskningsmiljøet på Kjeller, de tre stasjonene.

Transnova støtter i dag driften av alle de seks hydrogenstasjonene i Norge, på Kjeller, på Økern og Gaustad i Oslo, i Drammen og i Porsgrunn, samt Ruters bussfyllestasjon på Rosenholm i Oppegård.

– Må skjønne alvoret

Når regjeringen vil gjøre fortsatt støtte avhengig av et næringslivsbidrag som i dag ikke fins, roper Venstres stortingsrepresentant Borghild Tenden et varsko.

Borghild Tenden (V)

Stortingsrepresentant Borghild Tenden (V)

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

– Dette synes vi absolutt ingen ting om. Det er vesentlig at staten er inne slik de har gjort til nå om dette skal lykkes. Dette kan bety slutten.

Hun mener den rødgrønne regjeringen må handle om en videre hydrogensatsing i Norge skal være realistisk.

– Min oppgave på Stortinget nå er å få de rødgrønne til å skjønne alvoret og si at dette må de få endret på til det endelige budsjettet blir vedtatt.

– Betydelig forsinkelse

Også Eva Solvi i Transnova, som er statens eget selskap for fremme av miljøvennlig transport, varsler trøbbel for satsingen på hydrogenbiler, der eksosen er ren vanndamp.

– Jeg tror ikke det er slutten, men viss det blir en sterk føring på at næringslivet må inn her, og man ikke finner de aktørene og heller ikke kan gå inn med offentlige midler, vil det medføre en ganske betydelig forsinkelse. Da må man nok legge ned en del av aktiviteten som foregår i dag og utsette satsingen. Men slutten er det ikke.

Samferdselsdepartementet, som står bak forslaget, har foreløpig ikke kunnet kommentere saken.