Hopp til innhold

Mer godstrafikk på veiene

Resultatet av et beredskapssenter på Alnabru kan bli mer tungtrafikk på veiene.

Beredskapssenter på Alnabru

Tomta eies i dag av NSBs eiedomsselskap Rom Eiendom. Nå skal politiet overta den.

Foto: Vilde Mikkelsen / NRK

– Alnabru går en usikker framtid i møte.

Det mener i Einar Spurkeland, informasjonssjefen hos godsgiganten Schenker.

Under redegjørelsen for Stortinget om oppfølgingen etter 22. juli-kommisjonens rapport kom det fram at et beredskapssenter skal etableres på Alnabru.

Informasjonssjef i Schenker, Einar Spurkeland

Informasjonssjef i Schenker, Einar Spurkeland.

Foto: Olav Juven / NRK

Spredning av terminaler

I lang tid har det vært krangling om hva tomta skal brukes til. Jernbaneverket vil bruke tomta til å bygge ut godsterminalen på Alnabru, mens politiet vil bruke den til et beredskapssenter. Nå får politiet viljen sin.

Dermed bli ikke godsterminalen bygget ut som planlagt. Spurkeland tror dette vil føre til at den planlagte veksten på bane, heller vil komme på vei.

– Vi kan få en terminalspredning, der terminalene blir spredt utover Østlandet, sier Spurkeland.

Sprengt kapasitet

Trenden de siste årene har vært at det popper opp godsterminaler andre steder rundt Oslo, som på Berger i Skedsmo og i Lørenskog, der Posten la sin Østlandsterminal i konkurranse med nettopp Alnabru.

Herfra går varene ut på lastebil og ikke med tog. Spurkeland tror dette kan bli fremtiden for godstrafikken.

– Alnabru vil jo ha en grense for hvor mye gods den kan ta i mot. Allerede nå merker vi at kapasiteten er sprengt til tider. En fremtidig vekst i godstrafikken må skje på vei, hvis man ikke får modernisert Alnabru og bygget den ut til en moderne, nasjonal godsterminal, sier han.

Få byggetrinn

Regjeringens beslutning om å legge politiets beredskapssenter til Alnabru rammer i første rekke jernbaneterminalens mulighet til å utvide. Så sent som i juni advarte Jernbaneverket mot å legge senteret til Alnabru i et brev til Samferdselsdepartementet.

Konsekvensen er at kun ett av fire planlagte byggetrinn kan gjennomføres.

– Vi har snakket med politiet om byggeplanene på Alnabru, og med en utvidelse klarer vi å doble gods på bane, sier Thor Erik Skarpen, informasjonssjef i Jernbaneverket.

Men det stopper der.

– Det er umulig å utvide Alnabru ytterligere, så en tredobling av gods på bane er ikke mulig, sier han.

Et nødskrik

Men Einar Spurkeland i Schenker tror ikke det hjelper å doble kapasiteten på jernbane hvis det er mer praktisk for kundene å velge vei.

Han tror dessuten at heller ikke trinn én blir gjennomført.

– Det er veldig mye nødskirk i dette, og det er stor usikkerhet. De har jo praktisk talt lagt planen om modernisering av Alnabru i skuffen, og bare venter nå på beredskapssenteret som kan ta flere år å realisere, sier han.

– Hvorfor absolutt på Alnabru?

– Det er mange steder som er mer naturlig å ha en helikopterbase enn midt på en godsterminal, for eksempel Fornebu, Lutvann eller Kjeller, sier Spurkeland.