Det er en politisk målsetning at veksten av reisende i Oslo og Akerhus skal tas med kollektivtransport, på sykkel eller til fots. Men i Oslo-området er biltrafikken på vei mot gamle høyder.
- Les også: Biltrafikken øker igjen
Ruters styreleder Bernt Stilluf Karlsen (V) tror det igjen er fullt mulig for kollektivtrafikken å ta hele veksten. Men det vil kreve smertefulle tiltak.
– Det begynner med regulering av tilgangen til innfartsårene, blant annet E18 og E6. Vi må sørge for at kollektivtrafikken kommer inn til byen, mens biltrafikken blir stående til det er plass til den, sier Karlsen.
I tillegg til omgjøring av bilfelt til kollektivfelt på hovedveiene, ser Karlsen for seg at trikk og buss må få høyere prioritet i sentrumsgatene. Hovedpoenget hans er å øke kapasiteten uten at det koster penger.
Koster mer enn de smaker
En tommelfingerregel er nemlig at nye passasjerer krever en kapasitetsøkning som koster dobbelt så mye som det hver passasjer legger igjen i billettinntekter.
I sitt handlingsprogram for perioden 2013 - 2016 skriver Ruter at de må ha 173 millioner kroner mer i direkte tilskudd fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune for å ta veksten i antall reisende.
- Les også: Kraftig trafikkvekst på Oslos busslinjer
Det betyr er tilskuddsøkning på åtte prosent, noe kollektivselskapets egen styreleder har liten tro på.
– Jeg tror vi ser slutten på en periode der politikerne overfører mer og mer penger til kollektivtrafikken, sier Bernt Stilluf Karlsen.
Han roser samtidig Oslo bystyre og Akershus fylkesting for bidragene fram til nå, både gjennom direkte overføringer og gjennom Oslopakke 3.
Og i Oslo kommunes økonomiplan (4-årsbudsjett) for perioden 2012 til 2015 er det lite penger å hente. For blant annet å finansiere skole- og barnehageutbygging, kuttes driftsbudsjettene over hele linja, også innen miljø- og samferdselssektoren.
Legge ned trikk
I sitt handlingsprogram skriver Ruter følgende om konsekvensene av kuttene for kollektivtrafikken:
I Akershus vil en tilsvarende inntektssvikt føre til kutt i busstilbudet og nedlegging av hurtigbåten mellom Vollen og Aker Brygge, ifølge handlingsprogrammet.
Bernt Stilluf Karlsen sier at han håper å unngå dette, både ved å øke kapasiteten uten at det koster penger og ved intern effektivisering i alle ledd.
– Vi må blant annet redusere antall varianter av billetter, som er kostbart å admnistrere. Dessuten må vi sørge for at trikker og t-baner er ute på skinnene og ikke på verksted, sier Karlsen.
Hilser utfordringen velkommen
Leder for bystyrets samferdsels- og miljøkomité, Marianne Borgen (SV) er glad for utfordringen fra Ruters styreleder.
- Vi må orke og tørre å ta de vanskelige valgene ved å kutte bilfelt og gjøre dem om til kollektivfelt. Vi må også gjøre det mindre framkommelig for privatbilene i bykjernen til at bussene og trikkene kommer raskere fram.
Hun er imidlertid uenig med Bernt Stilluf Karlsen i at tiden med store tilskuddsøkninger til drift at kollektivtrafikk er forbi.
- Vi er nødt for å gi mer penger til kollektivtransporten. Gjennom våre forslag til omprioriteringer fra vei til kollektiv i Oslopakke 3, viste SV at det er mulig innenfor dagens budsjetter, sier Borgen.