Hopp til innhold

- Bilfelt må bli kollektivfelt

Antall reiser i Oslo og Akershus øker kraftig, faktisk enda mer enn befolkningsveksten på grunn av gode økonomiske tider. Nå vil Ruters styreleder øke busskapasiteten uten at det koster penger.

Kollektivfelt

Biltrafikken i Oslo og Akerhus øker kraftig, og nå foreslås det å gjøre bilfelt om til kollektivfelt.

Foto: RUNE PETTER NESS / Scanpix

Det er en politisk målsetning at veksten av reisende i Oslo og Akerhus skal tas med kollektivtransport, på sykkel eller til fots. Men i Oslo-området er biltrafikken på vei mot gamle høyder.

Ruters styreleder Bernt Stilluf Karlsen (V) tror det igjen er fullt mulig for kollektivtrafikken å ta hele veksten. Men det vil kreve smertefulle tiltak.

– Det begynner med regulering av tilgangen til innfartsårene, blant annet E18 og E6. Vi må sørge for at kollektivtrafikken kommer inn til byen, mens biltrafikken blir stående til det er plass til den, sier Karlsen.

Bernt Stilluf Karlsen

Ruters styreleder Bernt Stilluf Karlsen mener det må satses mer på kollektivtrafikk.

Foto: Sporveien

I tillegg til omgjøring av bilfelt til kollektivfelt på hovedveiene, ser Karlsen for seg at trikk og buss må få høyere prioritet i sentrumsgatene. Hovedpoenget hans er å øke kapasiteten uten at det koster penger.

Koster mer enn de smaker

En tommelfingerregel er nemlig at nye passasjerer krever en kapasitetsøkning som koster dobbelt så mye som det hver passasjer legger igjen i billettinntekter.

I sitt handlingsprogram for perioden 2013 - 2016 skriver Ruter at de må ha 173 millioner kroner mer i direkte tilskudd fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune for å ta veksten i antall reisende.

Det betyr er tilskuddsøkning på åtte prosent, noe kollektivselskapets egen styreleder har liten tro på.

– Jeg tror vi ser slutten på en periode der politikerne overfører mer og mer penger til kollektivtrafikken, sier Bernt Stilluf Karlsen.

Han roser samtidig Oslo bystyre og Akershus fylkesting for bidragene fram til nå, både gjennom direkte overføringer og gjennom Oslopakke 3.

Og i Oslo kommunes økonomiplan (4-årsbudsjett) for perioden 2012 til 2015 er det lite penger å hente. For blant annet å finansiere skole- og barnehageutbygging, kuttes driftsbudsjettene over hele linja, også innen miljø- og samferdselssektoren.

Legge ned trikk

I sitt handlingsprogram skriver Ruter følgende om konsekvensene av kuttene for kollektivtrafikken:

"En inntektssvikt som her er beskrevet vil få omfattende konsekvenser for rutetilbudet, eksemplifisert ved summen av: Reversering av planlagte tiltak for metro (bl.a. økt frekvens på Røabanen, Østensjøbanen og drift av Lørenbanen), nedleggelse av 1-2 trikkelinjer, nedleggelse av flere av de minste busslinjene i Oslo og reduksjon eller kommersialisering av øyfergetilbudet."

Handlingsprogrammet til Ruter.

I Akershus vil en tilsvarende inntektssvikt føre til kutt i busstilbudet og nedlegging av hurtigbåten mellom Vollen og Aker Brygge, ifølge handlingsprogrammet.

Bernt Stilluf Karlsen sier at han håper å unngå dette, både ved å øke kapasiteten uten at det koster penger og ved intern effektivisering i alle ledd.

– Vi må blant annet redusere antall varianter av billetter, som er kostbart å admnistrere. Dessuten må vi sørge for at trikker og t-baner er ute på skinnene og ikke på verksted, sier Karlsen.

Hilser utfordringen velkommen

Marianne Borgen, Oslo SV

Leder for bystyrets samferdsels- og miljøkomité, Marianne Borgen (SV).

Foto: Stig Weston

Leder for bystyrets samferdsels- og miljøkomité, Marianne Borgen (SV) er glad for utfordringen fra Ruters styreleder.

- Vi må orke og tørre å ta de vanskelige valgene ved å kutte bilfelt og gjøre dem om til kollektivfelt. Vi må også gjøre det mindre framkommelig for privatbilene i bykjernen til at bussene og trikkene kommer raskere fram.

Hun er imidlertid uenig med Bernt Stilluf Karlsen i at tiden med store tilskuddsøkninger til drift at kollektivtrafikk er forbi.

- Vi er nødt for å gi mer penger til kollektivtransporten. Gjennom våre forslag til omprioriteringer fra vei til kollektiv i Oslopakke 3, viste SV at det er mulig innenfor dagens budsjetter, sier Borgen.