Det kommer fram av en rapport om køkostnadene på denne strekningen som blir lagt fram for Asker kommune i dag.
For kø og forsinkelser på E18 mellom Asker og Oslo fører ikke bare til frustrasjon hos sjåførene.
De har beregnet at Norges flaskehals nummer én kostet næringslivet i underkant av én milliard kroner i fjor. I løpet av de neste årene vil beløpet øke dersom veistrekningen ikke utbedres. I 2030 er det snakk om en årlig kostnad på mellom 2 og 2,1 milliarder.
– Til sammen vil dette bli nesten 30 milliarder kroner over denne perioden om man ikke gjør noe, sier Johannessen.
- Les også: Disse veiprosjektene kan falle ut
– Ukjent at tapet er så stort
Prislappen gjelder kun godstransport i vestkorridoren. Kostnadene for Kollektiv- og persontransport kommer i tillegg.
Administrerende direktør for Landsforeningen for logistikk og transport, Tom Rune Nilsen er overrasket over resultatene.
– Jeg har visst at det er mye kø både for personbiler og næringstransport, men at tapet er så stort har jeg ikke visst, det er helt ukjent for meg.
- Se hele rapporten her:
– Det haster
Asker-ordfører Lene Conradi, mener rapporten viser hvor viktig det er å komme i gang med utbyggingen av strekningen.
– Man er nødt til å ta tak og gjennomføre E18 vestkorridoren, slik at trafikkavviklingen blir bedre og forutsigbarheten for næringslivet blir større. Her må staten komme inn og ta et betydelig større ansvar og være med og delfinansiere byggingen, sier Conradi.
Landsforeningen for logistikk og transport mener også det haster.
– Her må man komme i gang så fort som mulig. Det er forferdelig å høre at politikerne i Oslo og Akershus ikke ordentlig har bestemt seg. Her ser vi nytten av å bygge ut, sier Nilsen.
I følge beregninger fra Statens vegvesen vil en utbygging av E18 langt fra løse køproblemene. Uten ny E18 vil reisetiden i rushtrafikken øke med 70 prosent, med ny vei vil den øke med 50 prosent.
- Les også: Hundre bomkroner fra Asker til Oslo