Hopp til innhold

Vanlige feil fører til dødsulykker

En dybdeanalyserapport om dødsulykker viser at vanlige feil fører til alvorlige ulykker.

Ulykke

Ulykkesanalysegruppa i Statens Vegvesen mener at mange alvorlige ulykker kunne vært unngått med bedre planlegging av trafikken.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

– Det er helt vanlige feil de fleste trafikanter gjør hver dag. Man er uoppmerksom, man feilvurderer, er litt trøtt, sliten eller stresset. Kanskje man feilvurderer kjøreforholdene og holder for høy fart.

Slik beskriver Magnus Larsson i ulykkesanalysegruppa til Statens vegvesen vanlige feil som fører til de aller fleste dødsulykker på veiene våre. I en ny rapport om ulykkene i region øst, kommer det frem at det ikke er uvanlige feil som fører til ulykker.

Alle typer mennesker

Analysen tar for seg 60 dødsulykker i region øst.

– Det vi finner er at det er omtrent de samme årsakene til mindre ulykker som ved de mer alvorlige ulykkene.

Tallene viser at de «vanlige feilene» fører til møteulykker, utforkjøringer og påkjøring av myke trafikanter. Ifølge Larsson er det heller ingen stereotyper som går igjen.

– Jeg vil påstå at det er alle typer mennesker, det kan skje oss alle. Før vi har vært involvert i en ulykke, tror vi alle at vi er gode trafikanter. Etterpå mener vi at det ikke var vår feil, påpeker Larsson.

Vil ha bedre planlegging

Larsson mener at mange alvorlige ulykker kunne vært unngått med bedre planlegging av trafikken.

– Det er mulig å planlegge og bygge veinettet slik at det blir lettere å kjøre riktig. Det låter kanskje banalt, men det er det vi prøver å få til.

En av faktorene som bedrer trafikksikkerheten, er kommunikasjon.

– Ved opphøyde gangfelt er det mye bedre dialog mellom fotgjengere som skal gå over og bilisten som har vikeplikt. Rundkjøringer er et annet eksempel hvor det er god kommunikasjon mellom trafikantene. Der har vi samtidig skapt en situasjon hvor hastigheten er så lav at skulle det skje noe, får det et gunstig utfall.

Også andre årsaker

Men det er også andre årsaker enn «vanlige feil» som fører til alvorlige ulykker i trafikken. Larsson peker også på det han betegner som organisatorisk trafikksikkerhetsfeil som en årsak til ulykker.

– Det er tilfeller der man ikke kan peke på vanlige faktorer som trafikant, kjøretøy eller vei. Et eksempel kan være dødsulykker når en bil må rygge ut av en parkeringsplass over et fortau. Da kan man egentlig påpeke at en eller begge trafikantene har gjort feil. Men poenget her er at her har noen lagt til rette for en situasjon hvor det er vanskelig å gjøre det riktig.

Drepte og skadde i trafikken region øst

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Totalt

Drepte

60

72

93

70

65

66

426

Meget alvorlig skadde

35

40

33

21

20

19

168

Alvorlig skadde

276

290

266

260

243

232

1567

Tabell over utvikling av drepte og hardt skadde i regionen i perioden 2005 - 2010. (Kilde: Statens vegvesen)