For det samme beløpet kunne Ruter fått nesten to nye tikker.
45 millioner kroner hadde kommet godt med, mener infomasjonssjef i Ruter, Gry Isberg.
– For disse pengene kunne vi fått nytt trevognsett på t-banen, nesten to nye trikker eller et 20- talls busser som kunne kjørt i ett år, forteller hun.
- Les også:
- Les også:
Oslo- folk verst
Billettkontrollørene ser stor forskjell mellom de to fylkene hvor Ruter opererer. I Oslo har folk mye lettere for å droppe betalingen enn i Akershus.
Mens nesten fire prosent av de kontrollerte reisende i Oslo reiste uten å betale for seg, gjorde knappe 1,5 prosent av de reisende i Akershus det samme.
– I Akerhus må alle vise billett til sjåføren, mens man i Oslo kan gå på buss eller trikk på flere steder. Vi tror dette kan spille inn, sier Isberg.
Totalt snek omtrent 3,5 prosent av alle som reiste i Oslo og Akershus i fjor. Det er omtrent det samme som året før. Isberg håper tallet vil synke i fremtiden.
– Vi vil ikke rette pekefingeren mot folk, men fortsette med morsomme kampanjer. I tillegg vil vi ha flere kontroller, sier hun til NRK.
Tar igjen i bøter
Gjennom kontroller klarer Ruter å tjene inn igjen halvparten av det de taper på at folk ikke kjøper billett. Hvis ikke, ville tapet ha vært det dobbelte – på 90 millioner kroner.
Det egentlige tapte inntekter som følge av snik utgjorde omtrent 90 millioner kroner i 2011.
– Så vi taper totalt taper vi reelt sett halvparten, altså 45 millioner kroner.