Hopp til innhold

Mulig forbud mot dieselbiler i Oslo

Å innføre forbud mot dieselbiler på de mest forurensede vinterdagene i Oslo har effekt, viser to nye rapporter.

Trafikk

Eiere av dieselbiler kan bli nødt til å la bilen stå på forurensede oslodager.

Foto: ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / AP

Et dieselforbud er både effektivt og kan innføres innenfor dagens lovverk, viser to nye rapporter.

Men ikke alle er like begeistret.

– For noen få år siden kjøpte jeg dieselbil nettopp fordi vi ble oppfordret til det, sier en dieselbilsjåfør til Østlandssendingen.

– Den gang var det snakk om det globale miljøet, nå er det det lokale miljøet.

– Ja, og derfor sier jeg at vi har ikke politikere lenger, vi har byråkrater.

Vil begrense helsefarlig utslipp

Dieseldrevne personbiler forurenser enda mer enn tidligere antatt, og et dieselforbud vil være det mest effektive virkemidlet for å begrense helsefarlige utslipp av nitrogendioksyd.

Det viser to ferske rapporter, én fra Transportøkonomisk Institutt på oppdrag fra Statens Vegvesen og Klima- og Forurensningsdirektoratet, og én fra Oslo kommune og Statens Vegvesen Region Øst om lokale akuttiltak på verstingdagene.

Den siste har beregnet effektene av tiltakene Østlandssendingen fortalte om i oktober, nemlig dieselforbud, par- og oddetallskjøring, forbud mot å kjøre alene i bilen og forbud mot å kjøre gjennom Oslo for tungtrafikken.

Vil sette i gang kraftfulle tiltak

Ola Elvestuen (V)

Ola Elvestuen.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Byrådet vurderer nå tiltakene før miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen fra Venstre om kort tid kommer med sitt anbefaling til bystyret.

– Det er viktig at vi har tiltak som gir en reell effekt. Da må vi være villige til å komme med kraftfulle tiltak. Det er ingen tvil om at den største forurensingen med nitrogendioksyd kommer fra tungtrafikk og personbiler med diesel, sier Elvestuen.

Ikke aktuelt før 2013

Den lokale rapporten viser at det mest virkningsfulle akuttiltaket i Oslo vil være et forbud mot gjennomkjøring for tungtransporten kombinert med et forbud mot dieseldrevne privatbiler.

Det første sier Vegvesenet blankt nei til fordi omkjøringsveiene rundt Oslo ikke er sikre nok.

Derfor sier rapporten at førsteprioritet vil være sitat å rette tiltak mot de lette dieselkjøretøyene. Et dieselforbud vil imidlertid neppe være aktuelt før neste vinter, fordi bilistene må ha et tilbud om alternativ transport.

– Ja, da må jeg jo skifte bil, sier dieselbilsjåføren.

– Men du kan jo kjøre kollektivt?

– Ja, det kunne jeg ha gjort.


.