Hopp til innhold

Fjerner ikke miljøfartsgrensen

Til tross for at du ikke kan straffes for å bryte miljøfartsgrensen i Oslo vil Samferdselsdepartementet la skiltene stå.

Video Vil beholde miljøfartsgrensen

Hensikten med miljøfartsgrensen er å redusere mengden helseskadelig svevestøv.

– Det er klart at miljøfartsgrenser virker og det fører til bedre byluft. Men vi skal gå gjennom regelverket, sier politisk rådgiver Sigrid Brattabø Handegard i Samferdselsdepartementet.

Hun understreker at de ikke har noen planer om å fjerne miljøfartsgrensen. Departementets mål er å beholde tiltaket som har betydning for personer med astma.

– Vi vil se på alle midler for at de skal få en bedre luft å puste i.

– Men hvordan skal det håndheves?

– Det er det vi skal se på sammen med justisdepartementet og riksadvokaten, sier Brattabø Handegard.

Mann frikjent i lagretten

I november behandlet Borgarting lagmannsrett en sak som handlet om en 35 år gammel mann som ble tatt for å ha kjørt i 100 kilometer i timen på Ringveien i Oslo. Veien var merket med miljøfartsgrense på 60 kilometer i timen.

I tingretten ble mannen i 2008 dømt til fengselsstraff for dette og en rekke andre brudd på veitrafikkloven, og han ble fratatt førerkortet i 16 måneder.

Lagretten konkluderte derimot med at det er «tvilsomt om såkalt miljøfartsgrense er hjemlet i vegtrafikkloven». Det er nå klart at dommen ikke ankes.

Se video nederst i artikkelen.

Mener miljøfartsgrensene bør fjernes

35-åringen ble i stedet dømt til å betale en bot kun for den del av fartsovertredelsen som overskred den opprinnelige lovlige fartsgrensen på 80 kilometer i timen. Dermed unngikk han å miste lappen.

– Han aksepterer den boten han skal ha for å kjøre over 80 kilometer i timen. Han er fornøyd med resultatet. Det har vært hans oppfatning hele tiden at dette har vært en ugyldig fartsgrense, og det har vi fått endelig medhold i, sier mannens forsvarer John Christian Elden.

Elden mener det eneste riktige nå er at Statens vegvesenet fjerner skiltene som viser miljøfartsgrenser.

Video Krever svar miljøfartsgrenser