Hopp til innhold

Månedskortet i Oslo kan bli 200 kroner dyrere

Kollektivselskapet Ruter mangler 160 millioner kroner for å opprettholde tilbudet til de reisende i Oslo.

Trikk i morgenrushet i Oslo

Passasjerer på trikken, t-banen og bussene i Oslo kan måtte betale dyrere billettpriser. Ruter mangler 160 millioner kroner for å kunne opprettholde dagens kollektivtilbud i hovedstaden.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Marianne Borgen

Marianne Borgen (SV) mener byrådet må sikre kollektivtilbudet i Oslo.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

For å få budsjettet i balanse neste år foreslår Ruter både dyrere billetter og et dårligere kollektivtilbud. De mangler over 160 millioner kroner for å opprettholde det tilbudet de har i dag.

– Ruter roper et vasku om at hvis budsjettet blir en realitet må de øke prisene eller kutte i rutetilbudet i Oslo, sier SVs Marianne Borgen til NRK.

Hun mener byrådet må sørge for å få på plass de manglende millionene.

– Dette blir lakmustesten på hvor sterkt fotavtrykk Venstre klarer å sette i det nye budsjettet, sier hun.

Passasjerene må betale

Prisendringen innebærer blant annet at 30-dagersbilletten øker fra 590 kroner til 780 kroner fra februar neste år. Dette er den største økningen i pris.

I tillegg vil studentbilletten koste 470 kroner, mot 355 kroner i dag. Enkeltbillett kjøpt ombord vil koste 50 kroner, mot 44 i dag. For andre priser se egen tabell under artikkelen.

Prisendring per 1. februar 2012

Billettsalg Ruter

Priser 1. okt 2011 Oslo

Priser 1. feb 2012 (sone 1)

Enkeltbillett ombordkjøpt

44

50

Enkeltbillett forhåndskjøpt

28

30

Smartbillett

27

27

24-timersbillett

75

80

7-dagersbillett

220

240

30-dagersbillett

590

780

30-dagersbillett (honnør)

295

390

Studentbillett

355

470

365-dagerbillett

5900

7800

Flere ruter truet

Fra 2. oktober gjorde kollektivselskapet en oppgradering av sine ruter. Endringene innebærer i hovedsak at flere linjer kjøres oftere, flere ekstraavganger eller større busser med økt kapasitet.

Ruter foreslår å gå tilbake på dette for å spare penger. Dersom alle 160 millionene skal spares på rutetilbudet, vil det ifølge selskapet berøre ca 20-25 millioner reiser.

Dette tilsvarer ti prosent av trafikken i Oslo.

– Er klar over manglene

Ola Elvestuen (V)

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V).

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Tirsdag skal det nye byrådet legge frem en tilleggsinnstilling til budsjettforslaget som ble lagt frem av det gamle Høyre- og Frp-byrådet i september.

– Vi er klar over manglene, og tar dette med oss når vi nå diskuterer innstillingen til budsjettet, sier byråd for samferdsel Olav Elvestuen (V).

Han vil ikke love at pengene Ruter mangler vil komme på plass, men sier Venstre ønsker å fortsette sitt arbeid for å bedre kollektivtilbudet i Oslo nå som partiet er en del av det nye byrådet.