Til helgen starter arbeidet med å etablere det nye kjøremønsteret som skal gjelde fra 31. oktober.
– Å opprettholde trafikkflyten mens rivingen pågår er svært komplisert, og innebærer store endringer i kjøremønsteret forteller Geir Sorte, sjefingeniør i Statens vegvesen.
For å forberede det nye kjøremønsteret, vil det bli omfattende stengninger helgen 28.-30. oktober.
- Les også: Nordenga bru åpnet i Bjørvika
- Les også: Slutt for Bispelokket etter 44 år
Se video: Nå blir det nytt kjøremønster i Bjørvika
Nytt kjøremønster mandag
Bispelokket er 44 år gammel, men nå er trafikkmaskinen snart historie.
Selve rivingsarbeidet vil starte mandag 31. oktober, og vil skape store trafikale problemer, men før den tid blir det enda verre.
Fra fredag klokken 22.00 til mandag morgen vil stort sett hele veisystemet rundt Bispelokket være avsperret.
Et nytt kjøremønster for trafikantene på stedet er først på plass fra kl 06.00 mandag morgen, og rushtrafikken vil trolig bli tettere i tiden fremover.
- Les også: – Bjørvika-sprekken stopper nye prosjekter
- Les også: Budsjettsprekk for Bjørvikaprosjektet
Det nye kjøremønsteret innebærer blant annet at Bispelokket stenges, og at Nylandsveien snevres inn til ett kjørefelt i begge retninger.
En ny rundkjøring i den gamle E18-traseen mellom Oslo S og Operaen tas i bruk.
Ifølge Vegvesent vil havneveien i en lengre periode fremover fungere som ny, lokal hovedvei i Bjørvika.
Anbefalte gang- og sykkelruter
Trafikkomleggingen får også konsekvenser for gående og syklende.
Det vil innen kort tid bli satt opp skilt som viser anbefalte gangruter i området.
Hele prosjektet med å rive Bispelokket vil være ferdigstilt høsten 2012, mens Bjørvikaprosjektet som helhet ikke vil være ferdig før i 2015.
Etter at arbeidet er ferdig vil det se slik ut