Hopp til innhold

Kunne spart tusener - får ikke lov

Det nye pris- og sonesystemet i Oslo og Akershus gjør det billigere å reise med tog og buss i fylkene. Derfor blir prisgapet større for dem som kommer utenfra.

– Man kan spare flere hundre kroner i måneden på å kjøpe to månedsbilletter, men det får vi ikke lov til. Det er forkastelig!

Jan Riddervold er leder i Mjøsen Pendlerforening, og er en av mange som gjerne kunne tenke seg å betale mindre for billettene til jobb.

Pendlerforeningen har regnet ut hvor mye reisende kan spare på å kjøpe to månedsbilletter i stedet for én. Ved å kjøpe en billett til første stasjon i Akershus, og en annen innad i Akershus kan man spare mye penger. Flere tusen kroner i året, ifølge Riddervold.

Får ikke lov

Informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB persontog.

Åge-Christoffer Lundeby, informasjonssjef i NSB persontog.

Foto: NSB / NRK

Problemet for Riddervold og resten av pendlerne er at det ikke er lov å bruke flere månedskort samtidig. Det sier Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef for NSB persontog.

– Man kan ikke kombinere ulike månedskort på ulike strekninger for å spekulere i å få lavere priser. Det står i transportvilkårene våre at billetter ikke kan kombineres på denne måten, sier Lundeby.

Les også: Skuffet over prisøkning i kollektivtrafikken

På søndag ble 77 takstsoner i Oslo og Akershus slått sammen til 8. Det gjør kollektivreiser i Oslo og Akershus billigere, mens prisene i resten av landet ikke endres.

Dermed må Jan, og andre som pendler over fylkesgrensene betale flere tusen kroner ekstra i året. Riddervold er ikke fornøyd med de nye reglene, og håper at det skal bli billigere også for pendlere fra fylker utenfor Akershus.

– Vi kommer til å ta det opp med NSB, og hvis vi ikke får medhold der kommer vi til å ta det opp med politikerne.

900 kroner i gebyr

Willy Frantzen, leder i Pendlerforeningen i Østfold

Willy Frantzen, leder i Pendlerforeningen i Østfold.

Foto: Tomas Berger / NRK

Willy Frantzen er leder i pendlerforeningen på Østfoldbanen, og synes det er rart at kreative pendlere ikke skal få reise billigst mulig.

– Jeg kan ikke fatte at folk som reiser kollektiv ikke skal få lov til å velge en reisemetode som gjør at de sparer noen hundrelapper, sier Frantzen.

Lundeby i NSB vil derimot advare de reisende mot å trikse for mye med hvilke billetter de bruker. . Det kan nemlig koste dem 900 kroner i gebyr.

– Vi har omfattende kontrollvirksomhet, slik at til syvende og sist vil slike forsøk på regelbrudd bli oppdaget, sier han.