– Det var en kar som skulle ut av en parkeringsplass da en annen kom i full fart og prøvde å komme seg ut før ham. De holdt på å krasje, men det gikk bra. Han ene tuta, og da stoppa den andre og gikk ut av bilen, forteller Farleone.
På parkeringsplassen ble han vitne til at to voksne menn røyk i tottene på hverandre.
– Det ble krangling og skriking, og så ble det full slåsskamp, forteller han.
Selv mener Farleone at han stort sett er en rolig trafikant, men innrømmer at han kjenner irritasjonen stige om noen skaper farlige situasjoner i trafikken.
– Hvordan reagerer du da?
– Jeg blir irritert. Vet ikke hvordan jeg skal forklare reaksjonen, men jeg kan vise det!, ler han.
– Store biler og store temperamenter
På Storo i Oslo svinger mange av Ringveien for å fylle bensin, men ingen av de sjåførene NRK snakket med ville innrømme at de selv blir aggressive når ikke alt går deres vei på motorveien.
– Jeg kjører så mye bil at slikt orker jeg ikke å bry meg om, sier Elin Bjerke.
– Men ved Aker Brygge der jeg har kontor ser jeg mye rart. Der er det mange store biler og store tremperamenter.
Slåss foran 200 skoleelever
I februar endte Arvid Haugsbø og en buss-sjåfør i slåsskamp foran 200 skoleelever.
– Han snur seg mot meg og blir helt rød i ansiktet. Så tar han tak i skjortebrystet mitt, rister meg og overøser meg med skjellsord, forteller Haugsbø.
Ifølge fruktbonden ble han truet med juling da han ba en buss-sjåfør om å flytte seg, fordi han blokkerte innkjørselen til gården hans.
Haugsbø hevder basketaket ikke sluttet med det, men buss-selskapet mener det verken var snakk om overfall eller slåsskamp.
– Saken har to sider, og vår sjåfør erkjenner at han gikk for langt, men han ble veldig provosert, sier driftssjef Roy Standal.
Vi blir sintere enn før
Fruktbonden fra Sandefjord er ikke alene om å havne i slåsskamp i trafikken.
Bjørn Theo Rasmussen ved Alna Trafikkskole i Oslo har vært kjørelærer i 35 år, og mener vold og konfrontasjoner i trafikken skjer stadig oftere.
– Jeg har sett slåsskamper og biler som bevisst har torpedert andre biler. Vi synes tendensen er at man går til håndgripeligheter oftere enn man gjorde før.
På to måneder i fjor ble han vitne til flere slåsskamper langs veiene.
– I november så jeg to menn som sto og banket løs på hverandre på fortauet. De stakk da de så meg, men ti minutter senere sto de på nytt og slåss utenfor en dagligvarebutikk, forteller Rasmussen.
Han tror et mer stressende samfunn gjør at selv den mest sindige sjåfør kan finne selv i en slik situasjon.
– I undervisningen lar jeg elever konkurrere litt gjennom rollespill, og ser ofte hvordan den søteste og snilleste kan valse over sine medelever. Etterpå lurer de på hvorfor i all verden de tillot seg selv å gjøre noe slikt.
Dette irriterer vi oss over
Sniking og manglede bruk av blinklys er noen av de vanligste tingene som får oss til å se rødt i trafikken. Spesielt om sommeren blir lunta kortere ettersom varmegradene stiger.
– Er man er sliten og trøtt, eller kanskje det har skjedd noe tidligere på dagen, så er det lett at frustrasjonen får utløp i trafikken, sier Rasmussen.
Transportøkonomisk institutt (TØI) har forsket på hvorfor vi så lett lar oss provosere.
– Ligger man bak en bil i venstre felt, som nekter å legge seg inn, blir vi ofte irritert, sier forskningsleder Torkel Bjørnskau.
– Vi blir frustrerte fordi muligheten til å kommunisere med andre er så begrenset. Når man signaliserer til andre hva vi ønsker at de skal gjøre, uten at dette når fram og blir tatt til følge, blir vi irriterte.
Anonymiteten bilen gir oss gjør også at vi mister hemninger, mener forsker og førsteamanuensis i psykologi Pål Ulleberg ved Universitetet i Oslo.
– Når vi føler oss relativt anonyme, forsvinner mye av den sosiale kontrollen vi ellers har når vi samhandler med andre, og dermed er terskelen lav for å opptre på en måte som oppfattes som aggressiv og kanskje hensynsløs av andre, sier han.
Audi-sjåfører kjører fortest
Bjørnskau sier menn er de som lettest lar seg trekke opp. Ulleberg mener de fleste lar seg provosere i trafikken, selv om menn har lavere terskel for å la sinnet påvirke kjørestilen når de blir provoserte.
Gruppen som går så langt som å bruke vold er imidlertid liten.
– Det å gå ut av bilen å kjefte kan en del gjøre, men å slåss og ramponere bilen, da har du et stort problem med sinnemestring. Det er ofte personer som havner i lignende typer bråk i andre situasjoner. For eksempel at de slåss på byen, sier han.
TØI har også kommet fram til at bilen du kjører kan avsløre hvilken type sjåfør du er, og sier mytene om hvem som tråkker hardest på gassen stemmer til en viss grad.
– De som kjører Audi, BMW og Mercedes kjører fortere enn andre, forteller Torkel Bjørnskau.
- Her kan du lese hele rapporten: Fartsvalg i trafikken: Holdninger, kunnskap og adferd
Bulker mest når vi er stressa
Irritasjon fører ofte til at vi er uforsiktige, og mange ulykker kan relateres til stress mener Finansnæringens Fellesorganisasjon.
– Det er mye småbulking i byene. Vi kjører på hverandre bakfra, rygger på andre biler eller kjører på parkerte kjøretøy. Bortsett fra påkjørsler bakfra som kan være alvorlig, fører disse uhellene som regel til mindre materielle skader, sier kommunikasjonssjef, Stine Neverdal.
– Felles for disse skadene er at de er svært lette å unngå. Det gjelder å konsentrere seg om å kjøre bil, også når det skjer i lav fart og man skal rygge foran barnehagen eller utenfor kjøpesenteret.
Knuste bilrute med slegge
Utrykningspolitiet i Oslo sier deres inntrykk er at bilistene stort sett oppfører seg bra, men at de ofte ser aggressiv kjøring og at sjåfører tar for stor risiko.
– Jeg kjenner til flere tilfeller hvor førere har blitt irritert på andre, stanset og blitt voldelige, sier UP-sjef Runar Karlsen.
– I tillegg til å miste førerkortet, kan det føre til fengselsstraff eller høy bot.
Det fikk en ung trailersjåfør merke etter at han for et par år siden ble så sint at han knuste ruten på en Hummer med slegge på Ryen i Oslo.
Ifølge dommen fikk han fikk fengelsstraff og måtte betale nesten 50 000 kroner i erstatning til eieren av bilen.
Tell til ti og pust!
Kjørelæreren på Alna innrømmer at også han blir provosert til tider, men sier at man fort mister lappen om man ikke klarer å roe seg ned.
– Mitt beste tips er å telle til ti. Man må bare puste dypt og roe seg ned. Konsekvensen av å hisse seg opp kan fort bli omfattende, sier Bjørn Theo Rasmussen.
Kjenner du at irritasjonen kommer snikende kan du også prøve å følge trafikkforsker Pål Ulleberg sin liste:
- Gjør noe med forventningene dine. Forvent at det oppstår situasjoner som hindrer din fremkommelighet.
- Bergen ekstra kjøretid - ikke kjemp mot klokka.
- Vær moden: Ikke prøv å ta igjen om noen skaper farlige situasjoner, da skaper du selv fare.
- Sørg for jevnlig matinntak. Lavt blodsukker gir lett aggresjon, men unngå pølser og pommes frites, som gjør deg sløv .
- Gjør noe positivt med tiden om du sitter i kø, som å høre på lydbok.
- Klarer du fortsatt ikke å roe deg ned? – Meld deg på et sinnemestringskurs!
– Er det så galt å kjefte og hytte litt med neven?
– Neida, så lenge du ikke tar dette ut i aggressiv kjørestil er det greit å blåse ut litt, en gang i blant. Er det sånn hele tiden bør du tenke på å gjøre noe med deg selv.