Hopp til innhold

De vil lede skandaleselskap i august

Månedslønnen på 100.000 kroner frister studentene. Men professor tror det er et mediestunt.

Adeccos kampanje

Ti studenter har kommet videre i kampen om å være konsernsjef i Adecco i sommer. På en egen nettside kan folk stemme på den kandidaten de ønsker skal vinne.

Foto: Skjermdump

– Jeg tror jeg har både erfaringen og pågangsmotet og motivasjonen til å gjøre en god jobb som konsernsjef i et stort og viktig selskap i en veldig viktig tid.

Øistein Svelle

Øistein Svelle vil bli konsernsjef i Adecco i sommer.

Foto: Iver Schrøder

Det er ingenting å si på selvtilliten til Øistein Svelle. 28-åringen studerer politisk økonomi ved Handelshøyskolen BI, og er én av ti kandidater til å bli konsernsjef i Adecco i august.

Hva mener du om saken? Kommenter nederst i artikkelen.

– Fryktelig spennede

Adecco ønsker å gi en dyktig student muligheten til å være konsernsjef i sommerferien. Men er det virkelig så enkelt å lede ett av Norges største bemanningsselskaper?

– Jeg tror det er fryktelig vanskelig å være konsernsjef i Adecco. Men jeg synes det tyder på at det er et spennende og nytenkende selskap når de starter en sånn kampanje. De skal plukke ut den dyktigste studenten til å finne ut hvordan det er å være konsernsjef i et så stort selskap, sier Svelle.

Hør hele saken her:

Allerede i januar søkte Adecco etter en sommervikar i stillingen som konsernsjef. Selskapet fristet med 100.000 kroner i månedslønn. Men så ble sykehjemsskandalen kjent. NRK avslørte at bemanningsselskapet hadde drevet ulovlig på sykehjem i Oslo. Saken vokste seg større og større, og skandalen var et faktum.

Les også: Sier opp avtalen med Adecco

Skeptisk til kampanjen

Professor Tor Wallin Andreassen ved Handelshøyskolen BI synes det er merkelig at Adecco likevel kjører videre med kampanjen for konsernsjef i sommer.

Tor W. Andreassen

Professor Tor W. Andreassen tror Adeccos kampanje er feilslått.

Foto: BI

– Det er et underlig tiltak, gitt deres historie. Vi skal huske på at Adecco for en liten stund siden fremsto som et selskap med et nokså frynsete rykte og en knekt rygg, sier Wallin Andreassen. Han er også leder for Institutt for markedsføring ved BI.

– For meg virker dette som et tiltak for å få medias oppmerksomet. Et stunt som forhåpentligvis skal gi de mer positiv omtale. For meg er dette et forfeilet tiltak, fortsetter Wallin Andreassen.

Informasjonssjef Anne-Stine Talseth i Adecco understreker på sin side at det siste selskapet er ute etter nå, er mediestunt og mediesirkus.

– Det er nok ingen som ønsker seg det hos oss, sier hun.

Les også: Minoritetene får sommerjobbene

Spesiell lønn

Talset mener det er sjelden en student får den muligheten og det ansvaret som

Anne-Stine Talseth

Anne-Stine Talseth i Adecco søker en dyktig og kreativ student som sjef i sommer.

Foto: Adecco

følger med stillingen som sjef i et stort firma. Lønnen er fortjent, mener hun.

– Dette er en helt spesiell stilling, derfor syntes vi også at det hørte med en helt spesiell lønn, sier Talset.

Facebook og Twitter blir stadig viktigere. Adecco ønsker seg en konsernsjef som mestrer sosiale medier.

– Det har vært viktig for oss at den som blir valgt er komfortabel med sosiale medier og er kreativ. Det ser vi absolutt at kandidatene er, sier Talset.

Les også: Fikk ikke sommerjobb på grunn av hårfargen

Slagordkonkurranse

Adecco har laget en egen nettside, der folk kan stemme på de ti kandiatene. Det er opp til kandidatene selv å skape blest om seg selv og oppnå flest mulig stemmer. Øistein Svelle har valgt å holde en slagordkonkurranse for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

«Ingen kan ordne og stelle, som Svelle», er blant forslagene som er kommet inn.

– Det er en morsom måte å velge ut de som er flinkest til å skape oppmerksomhet om seg selv. Det skjer midt i eksamenstiden. Da får Adecco testet motivasjonen og evnen til å lage litt blest om seg selv.

Øistein Svelle

8. juni blir det avgjort hvem som har vunnet konkurransen om å lede Adecco i august.