Akershus Arbeiderparti gikk i forkant av landsmøtet ut og sa at de ønsket mer penger fra staten til t-bane og trikk, og nevnte spesielt Kolsåsbanen, bane til Ahus og Fornebu.
Tidligere har Høyre, Venstre, KrF og SV gått inn for at staten skal være med å betale også for trikk og T-bane.
Til nå har staten konsentrert seg om jernbane- og riksvei-utbygging, men det kan det bli forandring på.
For Arbeiderpartiet gikk i dag inn for at staten skal bidra til å øke kollektivtransportens betydning i de største byene.
– For Oslo og Akershus betyr det at vi får hjelp til å bedre kollektivtilbudet og det har vi kjempet for, sier Rina Mariann Hansen (Ap).
– Staten må bidra til drift og investeringer
Ifølge partiet forventes det i de større byområdene i Norge en befolkningsvekst på 28 prosent fra 2010 til 2030. Prognosene viser at det daglig vil foretas rundt to millioner flere reiser i de ni største byområdene i 2030 enn i 2010.
Hvis det blir mer biltrafikk, vil også klimautslippene øke. Men hvis kollektivtrafikken øker, så blir klimautslippene marginale. Arbeiderpartiet mener derfor at kollektivtrafikken må bli en del av Nasjonal transportplan.
– Dette blir en ytterligere satsing på samferdsel, i tillegg til det andre som allerede er en del av transportplanen, sier Hansen.
I vedtaket fra landsmøtet heter det:
«For å møte den sterke veksten i transportetterspørsel rundt de større byområdene må derfor staten i større grad bidra til drift og investeringer i kollektivtrafikk. Dagens rammetilskudd til fylkeskommunene og belønningsordningen er ikke tilstrekkelig.»
Arbeiderpartiet har vedtatt:
- At nasjonale mål om klimakutt og mer kollektivbruk skal nås, og at dette hensyntas økonomisk.
- Øke kollektivtransportens andel av transportarbeidet.
- Gi drift og investeringer i kollektivtransport en sentral plass i Nasjonal transportplan 2014-23.
- At staten skal bidra til å øke kollektivtransportens betydning i de største byene.
- At staten bidrar til raskere og mer omfattende utbygging av kollektivinfrastruktur i de største byene.