Hopp til innhold

Grønt lys for utbygging

Mens flytrafikken beveget seg haltende mot bedring i deler av Europa, jubler Oslo Lufthavn over grønt lys til utbygging.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Tirsdag sa Samferdselsdepartementet ja til utbygging av Oslo Lufthavn. Dermed kan flyplassen ta imot 28 millioner passasjerer årlig fra 2017.

Helt fra flyplassen var ferdig i 1998, har det foreligget planer for eventuell utvidelse av terminalområdet. Nå kan endelig arbeidet med å bygge ut den første delen av terminal 2 begynne.

– Den nye piren skal brukes både for innenriks- og utenriksruter, forteller informasjonssjef ved Oslo Lufthavn, Jo Kobro til VG.

Bakgrunnen for utbyggingen er utviklingen i nasjonal og internasjonal trafikk til og fra Gardermoen, som gir et behov for en utvidelse av kapasiteten.

Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL).

Kobro håper at passasjerene vil merke at tilbudet på OSL blir bedre i 2017.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Med dagens utvikling vil flyplassen nå taket på 23 millioner passasjerer i år 2016. Når den første delen av terminal 2 er ferdig, vil kapasiteten være på 28 millioner passasjerer.

– Passasjerene vil merke at tilbudet og kapasiteten bli bedre. Nå ligger vi trolig på en vekst på mellom tre til fem prosent i året, sier Kobro til NRK.

Prislapp i milliardklassen

Terminal 2 var egentlig planlagt som en frittstående terminal, men blir i realiteten et tilbygg på den nåværende terminalen og ny pir.

– Dagens terminal er på 148 000 kvm, mens utvidelsen blir på minst ytterligere 100 000 kvm. Prosjektet har en foreløpig kostnadsramme på mellom 7 og 8 milliarder kroner, forteller Kobro.

Den endelige godkjennelsen av utbyggingen skal foretas av styret i Avinor på et ekstraordinært møte på nyåret.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på facebook og twitter.