Hopp til innhold

=Oslo har fått en konkurrent

Selgerne og redaktøren for =Oslo er provosert. Et nytt magasin for vanskeligstilte selges nå på gata av romfolk, under navnet +Oslo.

Anlov P. Mathiesen

- Smålig å kopiere vårt produkt, sier =Oslo-redaktør Anlov P. Mathiesen.

Foto: Ingvill Tandstad

+Oslo forside

Forsiden på det nye gatemagasinet +Oslo.

Foto: Ingvill Tandstad
=Oslo forside

..og slik ser logoen til =Oslo ut.

Foto: Ingvill Tandstad

=Oslo er ikke redd for konkurransen fra det nystartede magasinet, men reagerer på logoen som blir benyttet.

– Det er jo ikke noe i veien for å lage et annet magasin, men det vi synes er veldig betenkelig er logoen, som er faretruende lik vår, sier distrubusjonsansvarlig Camilla Svingen

– Det kan se ut som om man spekulerer i forvirring.

Sinte selgere

=Oslo-selgerne er provosert over at det nye bladet, +Oslo, er så likt deres eget i navn og utseende.

En selger NRK har snakket med synes logoen er hårreisende.

– Jeg blir helt matt. Nå har jeg vært med siden den første jula i 2005, og det har gitt livet mitt mening.

Han er redd de som står bak bladet vil profittere på =Oslos suksess.

Kaller konkurrenten svindler

Camilla Svingen

Distribusjonsleder Cammila Svingen i =Oslo tror konkurrenten spekulerer i å forvirre kjøperne.

Foto: Ingvill Tandstad

Den siste uka har redaktør Anlov P. Mathiesen blitt kontaktet daglig av sinte folk som har kjøpt +Oslo, eller som har truffet selgerne på Bekkestua, i Sandvika eller i Oslo sentrun.

– Det er eksepsjonelt smålig å kopiere et produkt som i utgangspunktet er for vanskeligstilte, sier Mathiesen.

Redaktøren for =Oslo har visst om det konkurrerende magasinet siden i fjor sommer. Ifølge Mathiesen har +Oslo romfolk som målgruppe, og bruker også de som selgere.

– Det er viktig for oss å si at vi klandrer ikke dem. Hadde jeg vært i Norge som slave i utgangspunktet, og trengte penger, så hadde jeg også solgt hva som helst. Det er han som står bak det som er svindleren.

– Forskjell på + og =

Opphavsmannen til +Oslo heter Jim Dixon, og sier han verken har jobb eller bosted. Først ville han kalle bladet The Solution, men trodde da at folk ikke ville forstå hva hensikten med magasinet er. Ifølge Dixon er det både å jobbe mot barneslaveri og å skaffe andre bostedsløse inntekter.

=Oslos mål er å skaffe arbeid for vanskeligstilte, jeg skaffer jobb for vanskeligstilte. Jeg har samme mål, hvorfor kan jeg da ikke bruke et lignende navn? Hvis du ikke forstår forskjellen på + og =, bør du tilbake til skolebenken.

Jim Dixon kan imidlertid ikke svare på om det kommer flere utgaver av magasinet. I =Oslo-redaksjonen er de overbevist om at de vil kunne vinne en rettstvist om opphavsretten til navn og logo.

– Men det koster tid og krefter, så vi håper han som står bak +Oslo bare endrer logo eller slutter, sier Anlov P. Mathiesen.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus. Du kan også følge NRK Østlandssendingen på Facebook og Twitter .