Det viser en undersøkelse Syklistenes Landsforening har gjort.
- Les også:
Hovedstaden er rangert som 27. dårligst av de 30 byer i Norge som er vurdert.
– De beste sykkelveiene i verden ligger i byer som vi kan relatere oss til. Som landets hovedstad bør Oslo være Norges beste by å sykle i, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening.
- Les også:
- Les også:
Sykkelveiene i Oslo har ikke hatt noe fremgang siden forrige undersøkelse blant syklistene i 2008.
– Hovedstaden henger etter når det gjelder tilrettelegging for syklister. Oslo vedtok et hovedsykkelveinett i 1998, og det er ennå ikke ferdig.
Konkurrerer med bilistene
Helene Ragnhild Andersen er en av de som sykler hverdag. Hun er ikke spesielt fornøyd med situasjonen.
– Jeg sykler alltid på fortauet, også må jeg legge meg ut i veien der det er sykkelsti.
Andersen ønsker seg bedre forhold slik at det ikke blir nødvendig å konkurrere med billistene om veien.
– Det er veldig praktisk å sykle om morgen når det er kø, men det virker som om bilistene ikke ønsker at syklistene skal ha den fordelen. Det burde helt klart vært mye flere sykkelstier i Oslo.
Hva syns du om Oslo som sykkelby? Kommenter nederst i artikkelen
Dårlig vedlikehold
Ikke nok med at det ikke er sammenhengende sykkelveier i byen, det er også dårlig vedlikehold når snøen legger seg.
– Sykkelfeltene er en del av kjørebanen, og sykling er et transportmiddel som kan brukes hele året. Man rydder jo kjørefelt for bilene for snø, da skulle det bare mangle at man gjorde det samme for sykkelfeltene. At man ikke vedlikeholder godt nok om vinteren er bare slurv fra kommunens side, sier Gjøs i Syklistenens Landsforening.
Ifølge undersøkelsen opplever i tillegg mange syklister det som utrygt å sykle i Oslo-trafikken og at det er dårlig skiltet.
Gjøs mener kommunen må ta seg sammen, og sørge for mer penger til bedre sykkelveien.
– Dårlig tilrettelegging gir en mye lavere sykkelandel enn nødvendig. Det er et stort potensial for mer sykling, og jeg er sikker på at sykkelandelen i Oslo kunne vært doblet hvis det var bedre tilrettelagt for å sykle her.
Les