Hopp til innhold

Kritisk til religiøse fritak i skolen

Bystyret i Oslo vil se nærmere på bruken av delt svømmeundervisning og andre fritak på grunn av foreldres religiøse overbevisninger.

Svømmehall
Foto: Terje Christiansen / NRK

Knut Even Lindsjørn

Leder av SVs bystyregruppe, Knut-Even Lindsjørn er kritisk til at barn får fritak fra undervisning på grunn av foreldres religiøse oppfatninger.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

– Vi må ta på alvor om det er riktig og fornuftig at det ved enkelte skoler praktiseres delt svømmeundervisning, seier leder av SVs bystyregruppe, Knut-Even Lindsjørn.

Søvmmeundervisning er ett eksempel på fritak som blir gitt på grunn av religiøs oppfatning påpeker Lindsjørn.

Sammen med flertallet i bystyret vil han nå ha en gjennomgang av hvilke fritak som gis fra grunnskoleundervisningen.

– Det kan hende det finnes andre eksempler, og derfor ber vi om en gjennomgang slik at vi for fremtiden baserer undervisning og klasseindeling på pedagogikk, ikke religiøs overbevisning.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hva synes du? Blir med i deabtten under artikkelen!

Endret fra i år

Møllergata skole i Oslo har eget svømmebasseng, og har i over ti år gutter og jenter i ulike grupper av hensyn til muslimske elever.

Fra dette året har de blandede grupper.

– Da det var ungdomstrinn her hadde vi kjønnsdelt svømming, men fra dette skoleåret har vi gjort det om til svømmeopplæring i blandede grupper, sier rektor Eva Kjøge.

– Erfaringene er at det strider mot muslimske elevers overbevisning å være avkledd sammen med et annet kjønn. Det gjelder først og fremst fra pubertetsalder, forteller hun.

Likestilt samfunn

Bystyret er kritsk til at barn ikke får delta i deler av den ordinære undervisninge på grunn av religiøse oppfatninger.

Ifølge opplæringsloven kan elever etter skriftlig melding få fritak fra deler av undervisningen, om de ut fra egen religion eller livssyn opplever det som krenkende, eller som utøving av en annen religion. Retten til fritak gjelder i alle fag.

– Vi har ikke oversikt over hvordan dette praktiseres i skolen i dag, men ett eksempel er delt svømmeundervisning, sier Lindsjørn.

– Vi lever i et likestilt samfunn, hvor alle skal ha de samme mulighetene. Jeg har vanskelig for å se at det er gode grunner for å dele undervisningen i svømming og gym.