Oslo får i år 20 millioner kroner fra den statlige belønningsordningen til byområder som får færre til å kjøre bil og flere til å reise kollektivt.
I fjor fikk Oslo 80 millioner kroner fra den samme potten. En rekke mindre byer enn Oslo får langt mer penger enn hovedstaden.
- Dette er et rystende vedtak, sier Oslos byrådsleder Stian Berger Røsland fra Høyre.
- Oslo er den byen med størst vekst i kollektivtrafikken og størst fall i biltrafikken. Likevel får vi et kutt på 75 prosent, sier han.
- Liker ikke Oslo
Likevel sier byrådslederen at han ikke er overrasket.
- Dette er nesten parodisk, men ikke overraskende. Denne regjeringen har ved flere anledninger sagt at de ikke liker Oslo og at de ikke liker Oslo-folk. De ønsker å svekke vekstmulighetene og livskraften i denne regionen, sier Berger Røsland.
Han viser særlig til kommunalminister og Senterparti-leder Liv Signe Navarsetes
Berger Røsland mener at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppas (Sp) fordeling av belønningsmidler viser at Senterpartiets kampanje mot Oslo ikke var tomme ord.
Oslo får en brøkdel
Av totalt 333 millioner kroner til styrking av kollektivtrafikken får Oslo nemlig bare 20 millioner kroner.
Til sammenligning får Trondheim 95 millioner, Kristiansand 80 millioner, Bergen 55 millioner, Stavanger 35 millioner og Drammen-Kongsberg-regionen 30 millioner kroner.
- Vi har prioritert byområder som ønsker å prøve ut restriktive tiltak, og der behovet for å redusere biltrafikken er størst, skriver Kleppa i en pressemelding.
HVA MENER DU OM SAKEN?