Hopp til innhold

Refser Bærum kommune

Bærum fortjener ikke å få ny Kolsåsbane så lenge kommunen nekter å bygge flere boliger langs banen, sier Jøran Kallmyr.

Kolsåsbanen

Bærum kommune nekter å bygge flere boliger langs Kolsåsbanen når strekningen Bekkestua.

Foto: Vidar Knai / Scanpix

Bærum kommune får kraftig refs fra Oslos samferdselsbyråd Jøran Kallmyr

– Jeg er veldig skuffet. En forutsetning for å få en bedre T-bane løsning til Kolsås er nettopp at vi får flere passasjerer. Det får vi med fortetting langs T-banen.

Kallmyr sitter i styringsgruppen for Oslopakke 3 som bevilger penger til Kolsåsbanen. Han vil ikke gi mer til Kolsåsbanen før de får en forpliktende plan fra Bærum kommune om fortetting.

– Vi må bygge flere boliger langs banen, ellers får vi ikke nok kunder. Dessuten skal Oslopakke 3 gå til regionale tiltak og redusere trafikken inn til Oslo. Den beste måten å gjøre det på er å bygge langs T-banen.

Skjønner problemet

Kolsåsbanen fra Bekkestua til Kolsås skal rustes opp for én milliard kroner før strekningen gjenåpnes i 2014.

I siste kommunestyremøte avviste det borgerlige flertallet et forslag fra Arbeiderpartiet om mer konsentrert boligbygging langs banen. Partiets gruppeleder Halvdan Skard skjønner at noen stiller spørsmål ved pengebruken.

– Det skjønner jeg godt. Dessuten burde T-banen forlenges til Rykkinn, hvor det bor mange som har bruk for kollektivtransport. Her gjelder det å slå to fluer i en smekk ved at vi løser et klimaproblem og reduserer bilbruken.

Les også: Nekter å bygge langs Kolsåsbanen

Dårlig miljøpolitikk

Høyres gruppeleder i Bærum kommunestyre, Bjørn Røtnes, avviser at Bærum ikke fortjener en ny Kolsåsbane.

– Det bor mange langs banen i dag. Når T-banen først kommer på skinner igjen, vil det være et godt tilbud for Bærums befolkning, sier Røtnes.

Alternativet er ifølge gruppelederen å legge ned et velfungerende kollektivtilbud og gjøre behovet for å kjøre bil enda større. Det er dårlig miljøpolitikk, sier han.

Lær av Oslo

Ifølge Jøran Kallmyr bør Bærum lære av Oslo. Her bygges det blokker rundt stasjoner og holdeplasser i stor stil, tross massive naboprotester i tradisjonelle villastrøk som Røa og Holtet på Bekkelaget.

– Ja, det skaper konflikter, men som en helhetlig by er vi nødt til å ha fortetting langs T-banelinjene. Hvis ikke blir det altfor mye biltrafikk. Vi tar den støyten i Oslo, og vi forventer at Bærum gjør det samme, sier Kallmyr.