Bærum kommune får kraftig refs fra Oslos samferdselsbyråd Jøran Kallmyr
– Jeg er veldig skuffet. En forutsetning for å få en bedre T-bane løsning til Kolsås er nettopp at vi får flere passasjerer. Det får vi med fortetting langs T-banen.
Kallmyr sitter i styringsgruppen for Oslopakke 3 som bevilger penger til Kolsåsbanen. Han vil ikke gi mer til Kolsåsbanen før de får en forpliktende plan fra Bærum kommune om fortetting.
– Vi må bygge flere boliger langs banen, ellers får vi ikke nok kunder. Dessuten skal Oslopakke 3 gå til regionale tiltak og redusere trafikken inn til Oslo. Den beste måten å gjøre det på er å bygge langs T-banen.
Skjønner problemet
Kolsåsbanen fra Bekkestua til Kolsås skal rustes opp for én milliard kroner før strekningen gjenåpnes i 2014.
I siste kommunestyremøte avviste det borgerlige flertallet et forslag fra Arbeiderpartiet om mer konsentrert boligbygging langs banen. Partiets gruppeleder Halvdan Skard skjønner at noen stiller spørsmål ved pengebruken.
– Det skjønner jeg godt. Dessuten burde T-banen forlenges til Rykkinn, hvor det bor mange som har bruk for kollektivtransport. Her gjelder det å slå to fluer i en smekk ved at vi løser et klimaproblem og reduserer bilbruken.
Les også:
Dårlig miljøpolitikk
Høyres gruppeleder i Bærum kommunestyre, Bjørn Røtnes, avviser at Bærum ikke fortjener en ny Kolsåsbane.
– Det bor mange langs banen i dag. Når T-banen først kommer på skinner igjen, vil det være et godt tilbud for Bærums befolkning, sier Røtnes.
Alternativet er ifølge gruppelederen å legge ned et velfungerende kollektivtilbud og gjøre behovet for å kjøre bil enda større. Det er dårlig miljøpolitikk, sier han.
Lær av Oslo
Ifølge Jøran Kallmyr bør Bærum lære av Oslo. Her bygges det blokker rundt stasjoner og holdeplasser i stor stil, tross massive naboprotester i tradisjonelle villastrøk som Røa og Holtet på Bekkelaget.
– Ja, det skaper konflikter, men som en helhetlig by er vi nødt til å ha fortetting langs T-banelinjene. Hvis ikke blir det altfor mye biltrafikk. Vi tar den støyten i Oslo, og vi forventer at Bærum gjør det samme, sier Kallmyr.