Hopp til innhold

Lekter-trøbbel for Lekter’n

Lekter`n får ikke hindre ansatte i å snuble med fulle ølbrett fordi den er en lekter.

Lektern

Den famøse gangbroen skal forbinde de to overbyggene midt i bildet.

Foto: Vilde Hjertholm Lunde

Stridens kjerne er en relativt unnselig gangbro. Den skal forbinde de to overbyggene på den kjente uterestauranten Lekter’n på Aker Brygge.

Broen har stått på lager i lang tid, men Lekter’n blir nektet å montere den av Oslo kommunes plan- og bygningsetat.

– Hensikten er å skape et hyggeligere og mer helhetlig miljø for gjestene våre og å bedre arbeidsforholdene for våre ansatte, sier økonomidirektør Jørn G. Bertelsen i driftsselskapet Mat & Drikke AS.

Jørn G. Bertelsen

- Søkt argumentasjon, mener Jørn G. Bertelsen.

Foto: Olav Juven / NRK

I dag må servitørene balansere ølbrettene opp og ned bratte trapper for å ta seg mellom de to overbyggene, som begge har takservering.

Skipsklassifisering

Men for Oslo kommunes plan- og bygningsetat handler saken om noe helt annet, nemlig skipsklassifisering.

Historien begynner i 1987. Da klappet Lekter’n til kai på Aker Brygge og begynte å leske tørste Oslo-folk og turisters struper.

I 2001 vedtok Oslo bystyre en ny reguleringsplan for Aker Brygge der serveringsbåter var tillatt, men lektere forbudt. «Lektere, flytebrygger og andre installasjoner tillates ikke», heter det.

Det ble samtidig presisert at lekterforbudet ikke gjaldt Lekter’n fordi den allerede var lovlig.

Trøbbelet startet da Lekter’n ville montere den famøse gangbroen foran sommersesongen i fjor. Plan- og bygningsetaten mener nemlig at broen er å anse som et nytt tiltak som må vurderes ut fra gjeldende reguleringsplan.

«Plan- og bygningsetaten vurderer den omsøkte broen å være en utvidelse av og en del av en lekter, og broen i seg selv vil derfor også rammes av forbudet mot lektere», heter det i avslaget.

– Ikke lenger lekter

Selskapet som står bak Lekter’n har klaget på avslaget. Deres advokat Christian Aubert argumenter med at Lekter’n er vesentlig ombygd slik at den ikke lenger er en lekter i betydningen fraktfartøy.

Aubert konstaterer at Lekter’n nå er en serveringsbåt og støtter seg til det faktum at den er godkjent for servering av diverse offentlige organer.

Men denne argumentasjonen biter ikke på byråkratene i Oslo kommune.

Les bare her:

«Plan- og bygningsetaten er ikke enig i denne betraktningen. Forbudet (…) omfatter ”lektere”, og ut fra ordlyden dreier dette seg om lektere generelt, uavhengig av hva de brukes til. (…) Det at flere offentlige organer har godkjent servering på Lekter’n endrer ikke på at Lekter’n fremdeles er en lekter.»

– Søkt argumentasjon

– Dette er en søkt og konstruert argumentasjon, sukker en oppgitt Jørn G. Bertelsen i driftsselskapet til Lekter’n.

– Vi bestrider ikke at Lekter’n er en lekter i konstruksjonspapirene fra verftet. Den ble i sin tid brukt i Nordsjøen, men nå er den en fullt fungerende restaurant med alle fasiliterer som tilfeldigvis flyter. Det er det den må vurderes som, sier han.

Lekter’n setter nå sin lit til politikerne tvers over rådhusplassen. Klagen på avslaget ligger nå på byrådets bord og vil ventelig bli ferdigbehandlet om kort tid. Deretter skal den til byutviklingskomitéen for endelig avgjørelse.

– Vi håper å ha gangbroen på plass innen sommeren starter for alvor. Det skal ta oss en snau uke å montere den, sier Jørn G. Bertelsen.

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus