Hopp til innhold

Sliter med å få faglærte lærere

Tallene på ukvalifiserte lærere øker både i Oslo og Akershus. Ved Dalen skole i Fet kommune mangler nesten halvparten av lærerne godkjent utdanning.

Klasserom

Antall ufaglærte lærere som ansettes i skolene i Oslo og Akershus øker. Verst er situasjonen i Fet kommune.

Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com / NRK

Stadig flere skoler i Oslo og Akershus klarer ikke å skaffe faglærte lærere. Utdanningsforbundet frykter at kvaliteten på undervisningen er for dårlig og at elevene ikke får den undervisningen de har krav på.

Hva synes du? Si din mening under artikkelen.

Sliter med rekrutteringen

En av verstingene er Dalen skole i Fet, der nesten halvparten av lærerne mangler godkjent utdanning. Kommunen er også den som kommer aller dårligst ut i Akershus.

Dalen skole i Fet kommune

Ved Dalen skole mangler halvparten av lærerne godkjent utdannelse. Rektoren synes situasjonen er problematisk, men mener tallene må nyanseres.

Foto: Åsmund Skretting Hasli / NRK

– Dette er ingen ønskesituasjon for oss. Vi vil selvsagt få tak i kvalifisert personale, sier rektor ved skolen Åshild Noraker.

Hun sier skolen jobber mye for å rekruttere lærere.

– Vi er en liten skole med få elever. Veldig mange lærere ønsker å jobbe i et større faglig miljø der de har flere lærere å samarbeide med.

– Kommunen må ta dette på alvor

Skolefaglig rådgiver i Fet kommune Hans-Olav Gammelsrud er ikke fornøyd med situasjonen.

– Det er opplagt at vi i Fet kommune må ta dette på alvor og ha gode tiltak for å kunne rekruttere kvalifiserte lærere, sier han.

Hans-Olav Gammelsrud

Skolefaglig rådgiver i Fet kommune Hans-Olav Gammelsrud.

Foto: Åsmund Skretting Hasli / NRK

Noraker mener også at situasjonen er problematisk, men sier at det er viktig at tallene nyanseres.

– Hos oss er det blant annet høgskoleutdannet folk som mangler pedagogikken og andre som har høy realkompetanse i det de underviser i, men de har ikke den formelle utdannelsen som skal til, sier rektoren.

Frykter dårligere undervisning

Fylkeslederen i Utdanningsforbundet i Akershus, Grethe Hovde Parr, mener mangelen på kvalifiserte lærere går utover undervisningen.

– Det er krav om at alle skal få tilpasset undervisningen til sitt nivå, og det er klart at de som er ufaglærte ikke har kompetanse til å gjøre den jobben like godt som lærere med utdannelse, sier Parr.