Hopp til innhold

"Ida"-logo til postordrefirma

Patentstyret har slått fast at et postordrefirma i Farsund har rett til å bruke navnet og figuren som varemerke.

Jakten på ”The missing link”
Foto: STAN HONDA / AFP

Naturhistorisk museum har tapt retten til Ida-logoen.

Det er førstemann til mølla-prisippet som gjelder og International Trade Service AS var raskest ute med å søke Patentstyret om bruk av navn og logo i kommersielt øyemed.

Koffert med The missing Link?

Da hjelper det ikke at paleotologen Jørn Hurum og naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo sto bak oppdagelsen av det som ble kalt "The missing Link".

Firmaet kapret retten til navnet «Ida» og fossilfiguren på sine kofferter, kjøkkenartikler, paraplyer og lignende da det stormet som verst rundt lanseringen av fossilet, skriver Aftenposten.

Avgjørelsen innebærer at Naturhistorisk museum ikke kan bruke logoen ved salg av lignende produkt som dem firmaet i Farsund fører.

Det gjenstår å se om museet vil gå rettens vei og bruke markedførsingsloven for å vinne retten til bruk av Ida-navnet tilbake.