Hopp til innhold

Sender sosialklienter til Fattighuset

Sosialkontorer har i høst ringt Fattighuset og spurt om de kan hjelpe klienter med mat og klær. Nå griper byrådet inn.

Kø foran fattighuset i Oslo

Køen foran Fattighuset i Oslo tidligere i år. Arkivfoto.

Foto: Arne Raanaas / NRK

Alle vil ha det koselig i jula - også de som ikke har så mye å rutte med. Derfor var køen lang da fattighuset arrangerte den siste mat-utdelingen før høytiden.

Også julegavene er på plass, men det finnes likevel det et skår i gleden. I det siste har nemlig flere av byens sosialkontorer lagt til seg en dårlig vane.

Johanna Engen jobber som frivillig på Fattighuset i Oslo.

Johanna Engen

Foto: Arne Raanaas / NRK

– Vi har merket i høst at de har begynt å ringe til Fattighuset på vegne av sine klienter. De spør om de kan sende klientene til oss for å få mat og klær, forteller Johanna Engen presseansvarlig ved Fattighuset.

– Mange ville vært i søppelkassene

Og i tillegg til oppringningene dukker det opp mange som sier at sosialkontoret har sendt dem.

– Vi kan bare lindre. Vi kan gi dem noen matposer, en varm jakke og et par sko, men dette er en offentlig oppgave, sier Engen.

HVA MENER DU? SI DIN MENING UNDER ARTIKKELEN!

Video nsps_upload_2009_12_21_20_41_53_2127.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Se reaksjonene her:

Brukerne selv bekrefter tendensen, og Arne Nylund forteller at hverdagen som sosialklient ville vært tøff om de kun skulle basere seg på sosialkontorene.

– Da hadde det vært mange som hadde vært i søppelkassene, sier han.

– Totalt uakseptabelt

Byrådssekretær for velferd og sosiale tjenester, Kai Morten Terning sier de nå tar grep for å stoppe den dårlige trenden.

– Dette er totalt uakseptabelt. Vi ble kjent med dette i starten av desember, og har sendt brev til bydelene hvor vi ga klar beskjed om at denne praksisen straks må opphøre. Skjer dette igjen ber vi Fattighuset om å ta kontakt direkte med oss, så skal vi gå inn i hver enkelt sak, sier Terning.

Men det er ikke godt nok for de som ser ut til å ha blitt kommunens buffere. Slik Johanna Engen ser det har situasjonen oppstått på grunn av grunnleggende problemer i Oslos velferdssystem.

- Oslo kommune må ta kontakt med sosialkontorene og finne ut hva dette egentlig handler om, sier hun.