Hopp til innhold

Oslo Unge Høyre vil ha rushtidsavgift

Og det til tross for at denne avgiften nærmest er tabubelagt i Høyre-kretser.

trafikkaos E18

Det kan bli mindre kø i rushen som her på E18 ved Blommenholm om ungdomspartiet får det som det vil. Bildet er tatt for en måned siden. Arkivfoto.

Foto: Fredrik Buer / NRK

– Vi mener at det er det mest virkningsfulle og hensiktsmessige virkemiddelet vi har for å kunne redusere rushtidstrafikken inn til Oslo. Det har gitt gode resultater andre steder det har vært prøvd ut, blant annet i Stockholm, sier leder i Oslo Unge Høyre, Aksel Fridstrøm.

Fremmer forslag for årsmøtet

Aksel Fridstrøm

Aksel Fridstrøm

Foto: Olav Juven / NRK

Å si ordet rushtidsavgift i Høyre-kretser har vært som å banne i kirka. At det ikke skal være dyrere å passere bomstasjonene på de mest købefengte tidspunktene, var for eksempel et ufravikelig krav da kompromisset om Oslopakke 3 ble inngått.

Men NHO - en organisasjon som mange Høyre-folk har en viss sympati for - går inn for rushtidsavgift. Og nå fremmer ungdomspartiet forslag om dette til Oslo Høyres årsmøte i februar.

HVA MENER DU? SI DIN MENING UNDER ARTIKKELEN!

Oslo Unge Høyres forslag om rushtidsavgift på biltrafikken vekker både positive og negative reaksjoner i moderpartiet.

HØR: Reaksjoner til Unge Høyres forslag

– Fint med innspill

Michael Tetzschner (H)

Michael Tetzschner

Foto: Høyre

– Unge Høyre må få lov til å komme med friske innspill som tvinger oss til å tenke gjennom gamle problemstillinger på nytt, sier leder i Oslo Høyre Michael Tetzschner.

Men han peker på at Høyre i sitt program ikke går inn for en slik avgift.

– Skal man bestemme når det skal være dyrt å kjøre, forutsetter det at arbeidstakerne har frihet til å bestemme selv når de skal til og fra jobb, og slik er det ikke i dag, sier Tetzschner.

LES OGSÅ: Ny E18 vil øke trafikken

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Dobbel gevinst

Ungdomspartiets leder i Oslo tror derimot at det kan være bra på flere måter.

– Det er ikke nødvendigvis hyggelig med avgifter, men man oppnår en dobbel gevinst. Det blir færre biler på veien, og de som betaler avgiften sparer tid fordi det er bedre flyt og mindre kø på veien. Da er det kanskje verdt å betale de ekstra pengene, sier Fridstrøm.

LES OGSÅ: