– Vi mener at det er det mest virkningsfulle og hensiktsmessige virkemiddelet vi har for å kunne redusere rushtidstrafikken inn til Oslo. Det har gitt gode resultater andre steder det har vært prøvd ut, blant annet i Stockholm, sier leder i Oslo Unge Høyre, Aksel Fridstrøm.
Fremmer forslag for årsmøtet
Å si ordet rushtidsavgift i Høyre-kretser har vært som å banne i kirka. At det ikke skal være dyrere å passere bomstasjonene på de mest købefengte tidspunktene, var for eksempel et ufravikelig krav da kompromisset om Oslopakke 3 ble inngått.
Men NHO - en organisasjon som mange Høyre-folk har en viss sympati for - går inn for rushtidsavgift. Og nå fremmer ungdomspartiet forslag om dette til Oslo Høyres årsmøte i februar.
HVA MENER DU? SI DIN MENING UNDER ARTIKKELEN!
Oslo Unge Høyres forslag om rushtidsavgift på biltrafikken vekker både positive og negative reaksjoner i moderpartiet.
HØR:
– Fint med innspill
– Unge Høyre må få lov til å komme med friske innspill som tvinger oss til å tenke gjennom gamle problemstillinger på nytt, sier leder i Oslo Høyre Michael Tetzschner.
Men han peker på at Høyre i sitt program ikke går inn for en slik avgift.
– Skal man bestemme når det skal være dyrt å kjøre, forutsetter det at arbeidstakerne har frihet til å bestemme selv når de skal til og fra jobb, og slik er det ikke i dag, sier Tetzschner.
LES OGSÅ:
– Dobbel gevinst
Ungdomspartiets leder i Oslo tror derimot at det kan være bra på flere måter.
– Det er ikke nødvendigvis hyggelig med avgifter, men man oppnår en dobbel gevinst. Det blir færre biler på veien, og de som betaler avgiften sparer tid fordi det er bedre flyt og mindre kø på veien. Da er det kanskje verdt å betale de ekstra pengene, sier Fridstrøm.
LES OGSÅ: