Hopp til innhold

Penger til dobbeltspor Oslo-Ski

Regjeringen setter av 130 millioner kroner til videre arbeid med dobbeltsporet Oslo - Ski neste år.

Dobbeltspor
Foto: Roald, Berit / SCANPIX

80 av disse skal brukes til planlegging, mens 50 går til forberedende arbeider på Ski stasjon. Målet er byggestart i 2013 og åpning i 2018.

Krf har tidligere kritisert regjeringen for at utbyggingen ikke kommer igang tidligere.

Regjeringen la i mars frem sitt forslag til vei og kollektivsatsning de neste 20 årene. LES: Dette får Oslo og Akershus

-Viktig satsning

Gorm Kjernli (Ap)
Foto: Stortingsarkivet/Scanpix

Gorm Kjernli , Arbeiderparti-politiker fra Akershus og medlem av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité, sier det betyr mye at Regjeringen setter av 80 millioner kroner til videre arbeid med dobbeltsporet Oslo - Ski neste år.

- Jeg ser på det her som et av de store miljø og fremkommelighetsprosjektene i Oslo regionen. At vi kan få mer transport av både varer og personer over på jernbanen er bra både for miljøet og for fremkommeligheten.

Statsbudsjettet for 2010 gir også dette til Jernbane i Oslo og Akershus

  • I forslaget til investeringsbudsjett er det, under området ”stasjoner og knutepunkter”, foreslått i alt 278 millioner kroner for 2010. Innenfor dette beløpet er det avsatt midler til å videreføre planlegging og starte ombygging av Holmlia jernbanestasjon for blant annet å legge bedre til rette for funksjonshemmede.
  • I 2010 videreføres arbeidet med å planlegge hovedombyggingen av Alnabru godsterminal med sikte på oppstart av første byggetrinn i 2011. I 2009/2010 utvides adkomstområdet til terminalen, og depot for semihengere økes.
  • 470 millioner kroner er for 2010 foreslått over Jernbaneverkets investeringsbudsjett til Oslo-prosjektet, det vil si langsiktige fornyelsestiltak på jernbanenettet i Oslo-området. Disse ekstraordinære tiltakene skal bidra til økt regularitet og punktlighet i togtrafikken. Tiltakene omfatter strekningen Lysaker – Etterstad (medregnet Oslo S og Oslo-tunnelen) og på innerstrekningene Oslo S – Llillestrøm (Hovedbanen), Oslo – Ski og Lysaker – Asker (Drammenbanen). Kostnadene for de langsiktige fornyelsestiltakene er anslått til om lag 2,1 milliarder kroner i perioden 2010 – 2013
  • 80 millioner kroner er foreslått over Jernbaneverkets investeringsbudsjett til en rekke tiltak for å forbedre informasjonen til publikum ved avvik i togtrafikken. Tiltakene omfatter først og fremst sentrale stasjoner i ”Intercitytrianglet”, der Oslo S er den viktigste stasjonen for en stor del av togtrafikken på det nasjonale jernbanenettet.
  • 130 millioner kroner er foreslått til jernbaneprosjektet nytt dobbeltspor Oslo S – Ski, medregnet Ski stasjon. Av dette beløpet skal 80 millioner kroner nyttes til planlegging av Follobanen, det vil si strekningen Oslo S – Ski, mens 50 millioner kroner er satt av til forberedende arbeider på Ski stasjon. Godkjente reguleringsplaner for prosjektet ventes å foreligge i 2012. Utbyggingen kan da starte i 2013 med mulighet for å være ferdig i 2018. Jernbaneverket er i ferd med å utrede konsekvensene av å dimensjonere strekningen for tografikk med hastighet til 250 kilometer i timen.

  • 15 millioner kroner er foreslått for å gjøre ferdig prosjektet Nye Lysaker stasjon. Den nye stasjonen ble åpnet for trafikk i september i år og omfatter 0,9 kilometer nytt dobbeltspor, medregnet ny jernbanebro over Lysakerelva og ny bussstasjon.
  • 650 millioner kroner er foreslått til videre arbeid med prosjektet Lysaker – Sandvika, som omfatter 6,7 kilometer nytt dobbeltspor. Den nye traseen går i en 5,7 kilometer lang tunnel under villabebyggelse fra Lysaker til Engervannet og på hver side av den eksisterende Drammenbanen langs Engervannet til Sandvika stasjon. Prosjektet er kostnadsberegnet til 3,2 milliarder kroner og er planlagt å være ferdig sommeren 2011.
  • 33 millioner kroner er foreslått til Jensrud kryssingsspor på Gjøvikbanen, i Nittedal kommune. Prosjektet er kostnadsberegnet til om lag 110 millioner kroner og utbyggingen vil øke framføringskapasiteten for godstogene mellom Alnabru og Bergen.
  • 27 millioner kroner er foreslått til jernbaneprosjektet ”Lillestrøm spor 13”. Det planlegges å forlenge spor 13 ut mot Kongsvingerbanen, slik at jernbanen kan krysse med lengre godstog uten å begrense kapasiteten over Lillestrøm stasjon. Kjøp av grunn og detalj- og byggeplanlegging skal gjennomføres i 2010, med sikte på at byggearbeider kan begynne ved årsskiftet 2010/2011.
  • Jernbane: 25 millioner kroner er avsatt til bygging Frogner kryssingsspor på Hovedbanen. Tiltaket som er beregnet å koste om lag 100 millioner kroner vil øke kapasiteten på togstrekningen mellom Lillestrøm og Kløfta.