Trafikken økte med 14 millioner passasjerer til 242 millioner i Oslo og Akershus.
- Det er et resultat av noen års utvikling som nå gir utslag i fantastiske resultater, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jensen i Trafikkselskapet Ruter.
Dyrere å kjøre bil
Størst var veksten i Oslo med sju prosent, mens biltrafikken økte med bare en tiendels prosent. Det har blitt dyrere å kjøre bil i de to fylkene, noe som også har hatt noe å si på økningen i antall kollektivreisende.
- Vi har merket det, men samtidig har vi også senket prisene, styrket frekvensen og bedret komforten, sier Reitan Jensen. Les også:
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Fortsatt er det bussen som er det store arbeidsjernet i Oslo og Akershus med over 100 millioner passasjerer årlig. Men størst vekst i fjor hadde T-bane og trikk i Oslo. Linje 5 til Vestli i Groruddalen hadde i fjor en vekst i trafikken på 25 prosent.
Det er de trofaste passasjerene passasjerene med månedskort som øker mest. Salget av månedskort økte med 60 prosent i Oslo og med 30 prosent i Akershus. Salget av enkeltbilletter gikk kraftig ned.
- Vi skal legge til rette for at det blir enda flere passasjerer fremover, selv om det virker vanskelig etter disse gode resultatene fra 2008, forteller direktøren.
Les også:
Les også:
Kaprer markedsandeler
Utviklingen har god fart. Veksten i kollektivtrafikken er større enn både befolkningsveksten i bilhold og bilbruk i Oslo og Akershus. Ser man på veksten alene ble privatbilen i fjor knust i konnkurransen med kollektivrutene, som nå har en markedsandel på over 40 prosent i persontrafikken i Oslo. Ruter har mer på lur for å fortsette suksessen.
- Nå skal vi få nye busser på Romerike, nytt Nesodden-samband og et bedre tilbud på T-banen i sommer. Etterhvert håper jeg at vi får en enklere sone og billettstruktur og et nytt moderne billettsystem i drift, sier Reitan Jensen.
- Det er viktig å si når vi kommer, og komme når vi sier. Det er en stor suksessfaktor. Dessuten er det et mål å kjøre så ofte at tidstabell nesten blir uvesentlig.
- 10 minutters ruter på T-banen, når kommer det?
- Vi har bestilt nye vogner, for å øke frekvensen på de andre linjene etterhvert. Det som har skjedd på Grorudbanen kommer på de andre linjene når vi har vogner og er klare for det. Neste milepel er frekvensøkning på Furusetbanen i 2010/2011, avslutter administrerende direktør Bernt Reitan Jensen i Trafikkselskapet Ruter.
Les også:
Les også:
Les også: