Høyre og Frp øker rammen på Oslo-budsjettet med 474 millioner kroner. Pengene kommer blant annet bydelene, skolene og kirkene i Oslo til gode.
I tillegg reddes både sprøyterommet, Fri rettshjelp og Jobben - et arbeidsprosjekt for rusavhengige.
Og prisen på månedskort forblir 550 kroner. Kollektivsatsingen styrkes nemlig med 45 millioner kroner.
- Feil å øke prisen igjen
Ola Elvestuen, gruppeleder i Venstre, er fornøyd med at månedskortprisen opprettholdes.
- Vi gjorde et grep i forhold til pris på kollektivtrafikken i Oslo i år. Fra august satte vi ned månedskortprisen til 550 kroner, og da blir det feil å øke prisen igjen i januar. Nå må vi se hvordan dette virker, det har ført til en betydelig økning i kollektivtrafikken i Oslo. Nå må vi videreføre den politikken, sier han til NRK Østlandssendingen.
Les mer:
Se video: Oslobudsjettet i havn
- Usosiale kutt
Byrådet sikret flertall for budsjettet etter forhandlinger med Venstre og Krf.
SV har Arbeiderpartiet
, der målet var å rette opp det de mener er usosiale kutt i det borgelig byrådets forslag. Nå er altså noen av disse kuttene rettet opp av Høyre og Frp selv.
Mer om Oslo-budsjettets økte rammer:
- Driftsbudsjettet øker med 344 millioner kroner, og det legges til 130 millioner kroner på investeringssiden.
- Mesteparten dekkes inn på økt skatteinngang på 250 millioner kroner.
- Bydelenes budsjett økes med 80 millioner kroner.
- Skolebudsjettet økes med 57 millioner kroner.
- Det blir 36 millioner kroner mer til kirkevedlikehold.
- 4,5 millioner til universell utforming av kollektivtrafikken og 4 millioner til universell utforming av idrettsanlegg.
- Det gjøres store investeringer på idrettssektoren. Til sammen bevilges det 74 millioner kroner.
- Kommunens ENØK-/klimafond er styrket med en kapitaltilførsel på 10 millioner kroner, som muliggjør ytterligere satsing på klimatiltak.
- Oslo kommunes deltagelse i HyNor-prosjektet videreføres gjennom innkjøp av 2 nye hydrogenbusser.
- Kulturbudsjettet styrkes med en rammeøkning på 12 millioner kroner.
- Det er også lagt inn en betydelig satsning på universell utforming i kommunale bygg, idrettsanlegg og kollektivtrafikken.