Hopp til innhold

Dragkamp om islams hjerte

Kvinner og homofile går foran i kampen om å reformere islam, ifølge forfatter Nazneen Khan-Østrem.

Nazneen Khan-Østrem
Foto: Anne Linn Ensby

Hvordan er det å være muslim i Norge? Hvordan er forholdet mellom islam og norske verdier som likestilling og ytringsfrihet?

En drakamp om islams hjerte er på gang, skriver Nazneen Khan-Østrem, i en ny bok som heter Verdier.

Hør hele intervjuet: Nazneen Khan-Østrem om islams hjerte

Vil ha fram variasjonen

- Det finnes konservative og liberale leire innen islam, i likhet med i andre religionene. Disse er opptatt av hvordan islam skal praktiseres og hva som er kjerneverdiene, sier høgskolelektor, forfatter og journalist Nazneen Khan Østrem.

- Det er vitkig å få fram kompleksiteten som finnes i islam. Folk har et veldig stereotypt inntrykk, mener hun.

Nye tolkninger av islam

- Den unge generasjonen i USA og Europa har en annen oppfatning av hvordan islam skal praktiseres, enn de som bor i landene som opprinnelig er muslimske. Du kan blant annet se det på måten de går kledt, og forholdet mellom menn og kvinner, sier Khan-Østrem.

- Noen blir urolige for at man vanner ut islam, fordi mange er opptatt av å nylese koranen og de andre skriftene for å gi nye tolkninger av for eksempel kvinners rettigheter.

Nye stemmer

Hun mener endringen skjer på grasrotnivå, blandt unge muslimer over hele den vestlige verden.

- USA og Storbritanna er nøkkelsteder for den såkalte reformasjonen. Men også i Norge har du mange unge stemmer som ønsker et annet bilde og en annen praksis av islam, sier Khan-Østrem.

11. september

Hun mener at den offentlige diskursjonen etter 11. september-angrepet førte til at muslimer i vesten måtte ta et oppgjør med sin egen tro.

- Man ble veldig bevisst på at man var muslim. Det ble snakket og skrevet fryktelig mye om islam, og man måtte tenke over om det bildet som ble skapt stemte med det man sto for.

- Jeg ble røsket ut av en tilstand der jeg trodde religionen ikke var så viktig for meg, sier hun.

Fra pub til moskeen

Hun forteller at dette førte til at noen ble mer opptatt av det sekulære islam, mens andre gikk i motsatt retning.

- Mange unge muslimer som hadde levd ganske utsvevende liv, reagerte med å bli mer troende, dekke seg til og slutte med sminke og discotek. Gutter trakk fra puben til moskeen. De ville tilbake til sin muslimske identitet. Det var en reaksjon på at islam ble mistenkeliggjort, men mange gikk tilbake etter en stund.

Muslimsk kulturradikalisme

I boka hevder Khan-Østrem at vi ser en muslimsk kulturradikalisme i vesten.

- Kulturradikalisme har lenge stått sterkt i Norge, med Dagbladet som en sterkt eksponent. Man er kritiske til autoriteter, og særlig religiøse autoriteter. Dette er en norsk tradisjon, som vi nå også ser i islam. Unge muslimer tør å være kritiske til imamen sin, og stille spørsmål ved læren. mener du det, hvor står det.

Homofiles og kvinners rettigheter

Hun mener de nye generasjonene av muslimer er opptatt av å skille mellom religion og kultur, og at homofile og kvinner fører islam framover.

- Unge muslimske homofile kommer ut og utfordrer de lærde, og spør hvor det står at homofili er synd. De krever at religionen skal åpne for dem også. Muslimske kvinner kjemper for sine rettigheter slik kvinner også har gjort det i kristendommen, sier Khan-Østrem.