Hopp til innhold

Endelig T-bane til Ullern

I dag gjenåpnet tre av stasjonene på Kolsåsbanen. Men resten av banen åpner ikke før 2012.

Åsjordet T-banestasjon
Foto: Grethe Kielland Jenssen / NRK

I dag gjenåpner tre av stasjonene på Kolsåsbanen.

Fra og med nå stopper banen på stasjonene Montebello, Ullernåsen og Åsjordet. Kolsåsbanen har vært stengt de siste to årene.

Irene Ekeli fra Bjørnsletta hører egentlig til t-banestoppet ett hakk lenger opp på linja, men åpningen av Åsjordet stasjon gir henne en enklere og raskere reisevei.

- Bedre hverdag

- Det bedrer hverdagen min. Jeg får mye kortere vei til jobb, og slipper å bytte fra buss til bane, sier Ekeli.

- Det har vært en lang ventetid, jeg har sett fram til dette i to år. Nå gleder jeg meg til ytterligere utvidelser og åpningen av nye Bjørnsletta stasjon.

Det er bare noen uker til neste etappe, der t-banelinjen utvides fram til Bjørnsletta.

Åpnes i 2012?

Men t-banedirektør Øyvind Svendsen kan ikke si noe sikkert om når hele Kolsåsbanen vil være gjenåpnet.

- Det er selvfølgelig det store spørsmålet. Det er avhengig av bevilgninger, men vi håper å få det til i 2012, sier Svendsen til NRK Østlandssendingen.

- Det må penger til, og med Oslopakke 3 håper vi det kommer, men så tar det tid å bygge disse banene. Det er store og kompliserte annlegg, sier han.

Meterpris: 200.000 kroner

Meterprisen for det komplette anlegget er omlag 200.000, dersom budsjettene holdes. Irene Ekeli er ikke i tvil om at Kolsåsbanen er verdt utgiftene.

- Man bør satse på kollektivtrafikken, sier hun.

Siden 2006 har så godt som hele linjen vært stengt for oppgradering. Det har gitt passasjerene en komplisert reisehverdag.

Tryggere og stillere

Kolsåsbanen har fått nye spor og nytt signalanlegg. Strømledninger i luften er erstattet med strømskinner i bakken.

Alle stasjoner og plattformer er kraftig pusset opp og utvidet, og det er gjort en rekke tiltak for å hindre støy.

Alle kurvene er rettet ut, slik at banen kjører nesten rett fram. Det førere til en smidig kjøring, med liten avstand mellom tog og perrong, noe som fører til økt trygghet for barn og rullestolbrukere.

Storsatsing på T-bane

Øystein Svendsen forteller at nyåpningen av Kolsåsbanen bare er én av satsingene på T-banen:

- Linje 5 får nye avganger med 7,5 minuttsruter i dag, det er et nytt og meget forbedret tilbud. Linje 5 er den tyngste linja vi har, med flest reisende og trangest om plassen, derfor er dette et viktig tilbud, sier han.

- I tillegg skifter vi ut alle t-banevognene, vi skal bygge Holmenkollen-banen om til t-banestandard, så det skjer mye på T-banen om dagen, slår Svendsen fast.