Hopp til innhold

- Nesten på størrelse med Operaen

Ombyggingen av Oslo S kan koste opptil fem milliarder kroner.

Ombyggingen av Oslo S kan starte i 2013 hvis alt går etter planen. Fire arkitektgrupper har utarbeidet forslag til hvordan sentralstasjonen kan se ut i fremtiden.

Fra halvannen til fem milliarder

Allerede neste uke vil en jury ta stilling til forslagene som er kommet inn. De omfattende arkitektforslagene kan innebære bygging av mellom 80.000 og 120.000 kvadratmeter.

Til tross for at kostnadsrammene spenner seg fra halvannen til fem milliarder kroner, vil det ikke være nødvendig med statlige bidrag - NSBs eiendomsselskap Rom Eiendom vil nemlig stå for finansieringen av den nye stasjonen.

Prosjektleder i selskapet, Per Atle Tufte, forteller til NRK Østlandssendingen at prosjektet vil være på størrelse med byggingen av hele Norges nye landemerke.

- Det er snakk om svære greier, dette er et prosjekt som nesten er på størrelse med Operaen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Arkitektkonkurranse Oslo S.

Forslag fra Space Group

Foto: Rom Eiendom

- En dramatisk forandring

I andre etasje i det som er Norges største kollektive knutepunkt finnes det modeller av forslagene, og Tufte forteller at samtlige innebærer store endringer av stasjonen.

- Det kommer til å skje en dramatisk forandring av Oslo S. Et likhetstrekk for alle forslagene er at vi beholder Østbanehallen og høyblokken bak. Resten av Oslo S foreslås revet og erstattet med ny bebyggelse av alle arkitektene, forteller Tufte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Arkitektkonkurranse Oslo S.

Forslag fra DSB Arkitekter og COBE

Foto: Rom Eiendom

Se presentasjonen av forslagene fra Rom Eiendom.

Park på taket?

Prosjektlederen forteller at et av forslagene som har kommet inn innebærer at publikum kan få mulighet til å ferdes på jernbanestasjonens tak.

- Det mest drastiske forslaget er at det skal legges park på alle takene - en park på 20-30 dekar som blir liggende fire etasjer over bakken, sier Tufte.

Det endelige utkastet som blir brukt vil bli valgt av en jury med representanter fra Rom Eiendom, Jernbaneverket, Oslo kommune, og utvalgte arkitekter.

Arkitektkonkurransen ble utlyst i november 2007, og de endelige utkastene er tegnet av følgende arkitektgrupperinger: Team 3 (Arne Henriksen Arkitekter AS, Arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk, Jensen & Skodvin Arkitektkontor AS, Linstow AS og Dr.ing. Aas Jakobsen AS), Ghilardi+Hellsten Arkitekter, DSB arkitekter og Space Group Arkitekter AS.

Arkitektkonkurranse Oslo S.

Forslag fra Team 3

Foto: Rom Eiendom