En slik speilvending av dagens reservasjonsordning mangler imidlertid hjemmel i gjeldende markedsføringslov.
Venstres Guro Fjellanger vil derfor at Oslo bystyre skal gå inn for en endring og legge press på Stortinget når de skal vedta ny lov i vår.
- Vi skal snu denne reservasjonsordningen slik at du slipper å få uadresserte reklame i postkassen din dersom du ikke henger opp et klistremerke der det står «uadressert reklame, ja takk!», sier hun.
Grunnen er blant annet at det i dag går utrolig mye papir direkte fra postkassen til søppelkassen.
- Dette er dårlig klimapolitikk fordi du har klimagassutslipp både i forbindelse med produksjon og transport av dette papiret. Dessuten er det dårlig ressurspolitikk, sier Venstres Guro Fjellanger til NRK Østlandssendingen.
Foreslår ny markedsføringslov
41.000 tonn papir ble samlet inn fra Oslos husholdninger i fjor. Mye av dette er uadressert og uønsket reklame som folk får slengt i postkassa i svære bunker både til irritasjon og til skade for miljøet.
Kommunene Aurskog-Høland og Bergen har allerede vedtatt ordninger som Venstre foreslår i Oslo, men mangler hjemmel i markedsføringsloven til å gjennomføre vedtakene.
- Det er derfor vi nå ber Oslo Bystyret fatte samme vedtak som byrådet i Bergen har gjort; henvende seg til Stortinget som skal behandle markedsføringsloven i mai og sørge for at loven nå åpner for å innføre et slikt prinsipp, sier Fjellanger.