Hopp til innhold

- Tilbake til steinalderen

Funksjonshemmede i Oslo og Akershus har fått store problemer med å skaffe seg hjelpemidler.

Handicap-symbol

Illustrasjonsfoto.

Foto: Scanpix

Funksjonshemmede som har behov for å bytte ut hjelpemidler kunne før kontakte leverandøren direkte.

Men fra 1. januar i år har brukerne igjen måttet gå via NAVs hjelpemiddelsentral før de kan bestille reperasjon, service eller skifte hos leverandør.

- Det har blitt mer kronglete

Jarl Ovesen, Funksjonshemmedes fellesorganisasjon

Jarl Ovesen forteller at FFO får mange henvendelser fra funksjonshemmede som mangler utstyr.

Foto: Erichsen, Jarl Fr., Jarl Fr. Erichsen / Scanpix

Endringen av den såkalte brukerpassordningen har skapt problemer for mange funksjonshemmede i Oslo og Akershus som trenger utstyr, forteller assisterende generalsekretær i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Jarl Ovesen.

- Det som skulle være en forbedring har blitt en forverring. Det er nå mer byråkratisk og mer kronglete for brukere å få byttet ut eller reparere hjelpemidler som har gått i stykker eller ikke fungerer, sier Ovesen til NRK Østlandssendingen.

- Ventet i et halvt år

Bjørg Kampestuen Bertnzen har fått merke NAVs endringer på kroppen. Hun jobber i FFO, og forteller at morgenmøtene på jobben har blitt vanskeligere å gjennomføre.

Hun er døv på det høyre øret, og hører svært dårlig på det venstre. Uten en teleslynge på møterommet er det vanskelig å delta på vanlig måte. Hun har ventet på denne i nesten et halvt år, men ingen hos NAV hjelpemiddelsentral har foreløpig hjulpet henne.

- Tidligere var alt enklere, og det var også raskere behandlingstid. Men etter at den nye ordningen kom har det blitt mye vanskeligere, og det tar lenger tid. Tilgjengeligheten er blitt dårligere, og man får rett og slett ikke kontakt, sier Berntzen.

- Jeg føler at jeg sliter litt mer med å gjøre den jobben jeg egentlig skal og bør gjøre. Mine kolleger må nok gjenta ting oftere, og det fører til mindre effektive møter i en travel arbeidsdag, fortsetter hun.

- Føltes ikke trygt uten brannvarsling

Men det er ikke bare den nye ordningen som har vært preget av langsom service. Finn Arild Thordarson er døv. Han flyttet inn i en leilighet i Oslo i februar 2006, og ba NAV om brannvarslingsutstyr.

Han forteller via e-post at det tok lang tid før noen fra NAV i det hele tatt kom for å se på leiligheten hans. Men selv etter besøket uteble brannvarslingen i lang tid, og ifølge Thordarson har ikke den nye ordningen hjulpet stort.

- Det tok over ett år før jeg fikk kontakt med leverandør av brannvarslingsutstyr. Først nå når jeg skal flytte og er i ferd med å selge leiligheten, får jeg tilbud om montering. Mange ganger om kvelden når jeg hadde lagt meg stod jeg opp igjen for å ta en ekstra runde i leiligheten for å sjekke at alt var i orden. Det føltes ikke trygt å sove uten noen som helst form for brannvarsling, forteller Thordarson.

- Vi er tilbake i steinalderen

Berntzen og Thordarson er ikke de eneste som er misførnøyde med den nye ordningen. Jarl Ovesen forteller at FFO har fått mange henvendelser fra funksjonshemmede som ikke får det utstyret de trenger.

- NAV skulle bidra til at ting ble lettere for brukerne, men nå er vi litt tilbake i steinalderen der vi var før, sier han oppgitt.

Avdelingsdirektør i NAVs hjelpemiddelsentral i Akershus, Tore Lund Bache, innrømmer at de har hatt problemer med å hjelpe folk etter jul. Han mener sykefravær er en grunn til lange ventetider.

- Det er ikke bra, sånn skal det ikke være. I denne fasen har vi dessverre hatt en del sykdom som har gjort at vi har hatt redusert bemanning, unnskylder Lund Bache.

Flere nyheter fra Oslo og Akershus kan du lese på www.nrk.no/ostland .