Hopp til innhold

Ruter sensurerer «taggeplakat»

Dansens hus ønsket å lansere nyåpning med plakater i Oslo-trikkene, men de ble fjernet fordi de lignet på tagging. - Jeg er sjokkert over sammenligningen, sier den kunstneriske lederen.

Dansens hus-plakat på trikken

Plakatene fra Dansens hus fikk kort levetid på trikken.

Foto: Marthe Landsem

Dansens hus hang opp reklameplakater i Oslos trikker rett før helgen i anledning en nyåpning på Vulkantomta neste uke. Ruter, tidligere Oslo Sporveier, fjernet plakatene i går med begrunnelsen at de ligner for mye på tagging.

- Vet ikke om jeg skal le eller gråte

- Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Jeg ser jo det komiske i det, samtidig som det ikke er morsomt i det hele tatt. Vi har en avtale med Oslo Sporveier om dette, og har betalt store penger for denne kampanjen, sier kunstnerisk og administrativ leder ved Dansens hus, Karene Lyngholm.

Karene Lyngholm

Karene Lyngholm fortviler over Ruters plakat-sensur.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

Den offisielle åpningen av Dansens hus er planlagt neste uke, og som et ledd i markedsføringen ble det investert 150.000 kroner i reklamekampanjen.

- Bakgrunnen på plakatene er hvit med tredimensjonale tegninger. Vi ønsket å gi uttrykk for en bevegelse i rom og tid, og vi ville illustrere alle typer bevegelse vi kommer til å ha her - snurr, hopp, sprett og fall, sier Lyngholm til NRK Østlandssendingen.

- Sjokkert over å høre «tagging»

Lyngholm sier hun har forståelse til at Ruters holdning som tilsier at tagging ikke er positivt, men forståelsen strekker seg ikke særlig lenger i denne saken.

- Å fjerne en kampanje på denne måten uten videre har jeg ingen forståelse for. Jeg har hørt at det var en som ringte inn og sa at dette lignet på tagging, og dermed bestemte Ruter seg for å fjerne det. Jeg er helt sjokkert over å høre ordet tagging, for dette er et fantastisk grafisk produkt som er vår grafiske signatur, forteller en fortvilt Lyngholm.

Dansens hus-plakat

Dansens hus grafiske profil skal representere snurr, hopp, sprett og fall.

Foto: Simian

- Oppfattes som tagging

Ifølge Ruter har de fått mange og sterke reaksjoner på reklameplakatene fra Dansens hus.

- Kundene våre har spurt sjåførene om hvorfor vi lar tagging henge oppe på denne måten, sier informasjonssjef Gry Isberg.

Hun forteller at hun selv tok trikken i går, før plakatene var tatt ned, og så at det var tagget oppå plakatene.  

- Men burde dere ikke ha tenkt på dette før dere godkjente plakatene?

- Det er JCDecaux som tar seg av reklamen på trikken. Her har det skjedd en glipp og det får vi beklage, sier Isberg.

- Plakatene mangler avsender

Ifølge en melding fra Trikken er det konsernets retningslinjer som nå er grunnen til at plakatene ble fjernet.

Ifølge reglene skal alle reklameplakater i vognene ha en tydelig avsender, noe flere av plakatene fra Dansens hus manglet. Kun én av fire av disse plakatene er merket med avsender. Dansens hus skal ha fått tilbud om å legge til avsender på plakatene, men det skal de ha takket nei til.