Billettsystemet for Oslo Sporveier, Stor-Oslo Lokaltrafikk og NSBs lokaltog skulle først innføres i 2004, men ble utsatt til oktober 2005. Senere ble februar 2006 antydet som mulig oppstart.
Merete Agerbak-Jensen. Foto: Oslo sporveier
- Komplisert
Nå håper Oslo Sporveier, NSB og Stor-Oslo Lokaltrafikk at de reisende kan begynne å bruke det såkalte Flexus-kortet i løpet av høsten 2006.
Informasjonsdirektør Merete Agerbak-Jensen i Oslo Sporveier sier det nye billettsystemet er mer komplisert enn man i utgangspunktet hadde regnet med.
- Vi har ligget etter med noen leveranser, sånn at installasjonen har tatt litt lengre tid. Det er også en god del tester som må gjøres, både for hvert enkelt selskaps del og sammen.
Agerbak-Jensen vil ikke gi noen konkret dato, men sier hun håper de nye bilettsystemene er i full bruk i løpet av høsten 2006.
Ett kort
Nye billettautomater og sperringer er allerede på plass på T-banestasjonene. Oslo Sporveier alene har så langt brukt 230 millioner kroner på det nye systemet.
Målet er å gi kundene en enklere kollektivhverdag når ett plastkort skal kunne brukes på alle trikker og t-baner, lokaltog og busser i hele Oslo og Akershus.
Sporveien, NSB og SL har i utgangspunktet hver sin leverandør av billettautomater, ulike takstsystemer og ulike overgangsregler, og det har vist seg vanskelig å få systemene til å snakke sammen.
Det nye billettsystemet skal gi reisende i Osloområdet ett kort for all kollektivtrafikk. Arkivfoto: NRK