Hopp til innhold

Restauranteiere fortviler

Eiere av restauranter som har blitt stengt av Mattilsynet fortviler. Selv om de gjør alt de får beskjed om, tar det dagevis før de får åpne igjen.

Stengt restaurant
Foto: NRK

Restaurantene som har blitt stengt må igjennom en ny kontroll, og få denne godkjent, før de kan åpne restauranten igjen.

Men det tar ofte svært lang tid for restauranteierne å vente på saksbehandlingen.

Dro på kurs etter storkontroll

Daglig leder for sushi-restauranten Helt rått, Terje Burum, er en av dem som reagerer på lang saksbehandlingstid.

- Vi var klare allerede på torsdag, men vi fikk beskjed om at saksbehandleren var på kurs, og det hører ingen sted hjemme at saksbehandlere reiser på kurs i midten av en uke etter at de har stengt flere restauranter.  

Terje burum fikk til slutt ny kontroll - en uke etter stengingen - men det krevde mye masing.

- Jeg har sikkert ringt ti til femten ganger i dag for å få til det. Jeg måtte trygle og be for å få dem til å komme.

Og eieren av Jewel of India er enda mer oppgitt. Vijay Sharmas restaurant ble stengt tirsdag i forrige uke og allerede to dager senere hadde han gjort det Mattilsynet ga han beskjed om.

Mattilsynet avviser kritikken

Men da han tok kontakt med Mattilsynet, fikk han bare beskjed om at saksbehandleren var på kurs til onsdag.

 

Jewel of India
Foto: NRK

 

- Hvis de driver med en stor kampanje som nå, så må de ha noen i bakhånd som kan ta seg av ting som er gjort for dem som har fått restauranten stengt. Det er veldig tungt å ikke ha noen inntekt. Hvor lenge skal jeg klare å opprettholde restauranten, med det som foregår nå, sier Sharma.

Men det er ingen trøst å få hos seksjonssjef Marit Kolle i Mattilsynet. Hun mener de skriftlige redegjørelsene fra restaurantene ikke kan ha vært grundige nok.

- I de tilfeller hvor den skriftelige redegjørelsen ikke er god nok, så foretar vi ikke noen ny oppfølgingsinspeksjon, men da vil vi be om å få en ny skriftelig redegjørelse som går litt mer grundig til verks.