Kollektivtrafikken står høyt på prioriteringslista når Venstre førstkommende mandag legger fram sitt alternative statsbudsjett, som legger grunnlaget for budsjettforhandlingene med KrF og regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet.
– Svikter kollektiv og sykkel
For liten satsing på sykkel og på kollektivtrafikk utover de store jernbaneinvesteringene var en av de første manglene Venstre pekte på da regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett.
- Les også: Mener kollektivtrafikken sviktes
- Les også: Venstre krever kollektivsvar
Derfor legger Venstre inn én milliard kroner ekstra til den såkalte belønningsordningen til kollektivtrafikk i de store byene. Dette er penger som brukes på blant annet mindre investeringsprosjekter og på flere avganger på buss, trikk og bane.
– Dette er helt avgjørende hvis vi skal nå de nasjonale målsetningene vi har satt oss om å ta all trafikkvekst på kollektiv, sykkel og gange, sier Venstres nestleder og stortingsrepresentant for Oslo, Ola Elvestuen.
Også Arbeiderpartiet dobler regjeringens kollektivsatsing i de store byene med en ekstra milliard. Men Elvestuen avviser at hans parti ville fått til bedre løsninger med Ap enn med de borgerlige samarbeidspartnerne.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Nå brukte vi valgkampen på å få bort en regjering som ikke satset på kollektivtrafikk i de store byene. Nå sitter Venstre i en posisjon der vi selv kan få på plass en storsatsing. Den skal vi gjøre sammen med dem vi skrev samarbeidsavtalen med i fjor høst, sier Elvestuen.
Lengre perronger på Kongsvingerbanen
I tillegg til flere belønningsmidler og mer til gang- og sykkelveier vil Venstre øke jernbanesatsingen med til sammen 640 millioner kroner, til økt vedlikehold og til mindre investeringer.
Også Ahusbanen er inne i partiets alternative statsbudsjett med en symbolsk sum til planlegging.
Noen spesifikke tiltak i Oslo-området er disse:
- Utvidelse av stasjonene Rånåsfoss, Sørumsand og Skarnes på Kongsvingerbanen for å kunne kjøre doble Flirt-tog.
- Ny trafo for å bedre strømtilførselen på Gjøvikbanen.
- Tiltak for økt robusthet, det vil si færre feil som fører til togstans.
- 10 millioner kroner til planlegging av Ahusbanen på samme budsjettpost som de 25 millionene til Fornebubanen.
– Vi må ha et ambisjonsnivå som gjør at vi begynner å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen. I tillegg kommer vi her med konkrete forslag som vil bedre regulariteten og driftssikkerheten i Oslo-området, sier Ola Elvestuen.
- Les også: Garanterer penger til Ahusbanen
- Les også: Flere tog og flere tog i rute
- Les også: 25 millioner til Fornebubane