Hopp til innhold

Nå blir byens kumlokk rosa

Våtservietter, Q-tips og matfett havner i do. Hvert år bruker Oslo kommune mange millioner kroner på rengjøre kloakkrør og pumpestasjoner.

Rosa kumlokk

ØNSKER OPPMERKSOMHET: På mandag farger Oslo kommune 70 kumlokk rundt omkring i byen rosa. Det første ble satt på plass utenfor rådhuset fredag ettermiddag.

Foto: Vegar Erstad / NRK

Toalettet er ingen søppelbøtte. Nå går hovedstaden nye veier for å lære byens innbyggerne til å bli bedre i dovett.

Våtservietter og q-tips går ikke i oppløsning. Sammen med matfett i rørene, så kan dette klumpe seg sammen og tette rørene fullstendig. Det kan føre til oversvømmelse av kloakk i kjellere på hus, boligblokker eller at kloakk renner ut i naturen og forurense miljøet.

Matfest for rottene

I tillegg er matrester og matfett yndlingsmat for rotter som bor i kloakken. Jo mer vi kaster av matfett i do, jo flere blir rottene.

– Vi har også hatt tilfeller i Oslo hvor rotter har kommet inn i kjellere ved at de gnager seg gjennom kloakkrør, og til og med opp av doen på badet hos folk. Jo flere rotter, jo større sannsynlighet for at sånne ting kan skje, sier Vivi Paulsen i Oslo Vann- og avløpsetat.

SE VIDEO: Rotter koser seg med matrestene i kloakken i Oslo

Nå farger Oslo kommune 70 kumlokk rundt omkring i byen rosa. Og budskapet? «Det er bare bæsj, tiss og dopapir som skal i do».

– Vi ønsker gjennomføre en informasjonskampanje som vil vekke oppsikt, og samtidig være litt humoristisk. Vi ønsker ikke å ha en pekefingerkampanje.

Rosa kumlokk skal legges ut på steder hvor folk ferdes, som for eksempel. gågater, holdeplasser og utenfor kjøpesenter.

– Knall rosa er en farge som syns godt. Målet er at folk skal tenke seg om neste gang de står på badet og lurer på hvor de skal kaste den brukte våtservietten. Vårt råd er å ha en liten søppelbøtte på badet, så blir det enklere å huske at søppel skal kastes der i stedet for i do, sier Paulsen.

Koster kommunen dyrt

Rosa kumlokk

KNALL ROSA: Budskapet fra kommunen er at det kun er tre ting som skal i do; bæsj, tiss og dopapir.

Foto: Vegar Ersat / NRK

Bakgrunnen for dette er at kommunen, i likhet med kommuner landet over, taper flere millioner i kostnader på å drifte og rengjøre kloakkrør og pumpestasjoner. Dette skaper problemer ved at kloakkrør tetter seg og fører til oversvømmelser.

– Vi har satt søkelys på spesielt tre ting som skaper problemer for kloakkrørene, og det er våtservietter, q-tips og matfett.

I tillegg til rosa kumlokk, skal kampanjen suppleres med rosa kinoreklame og digitale annonser på T-bane stasjoner og mobiltelefon nettsider.

– Rosa kumlokk som informasjonskanal er unikt i norsk og europeisk sammenheng. Vi kjenner ikke til at noen andre har gjort noe lignende andre steder, sier Paulsen.

Kampanjen er et samarbeid med Asker og Bærum kommune. Kampanjen rulles ut i de tre kommunene førstkommende mandag.