Hopp til innhold

Flere hundre passasjerer fortsatt uten bagasje

Etter at et lynnedslag skapte kaos for bagasjebåndene ved Oslo lufthavn i går ettermiddag, mangler flere hundre passasjerer fortsatt bagasjen sin.

Flere hundre mangler fortsatt kofferten sin etter at et lynnedslag skapte kaos for bagasjebåndene ved Oslo lufthavn i går ettermiddag. Nå skal lufthavnen ha en grundig evaluering av hva som gikk galt

VIDEO: I dag går alt som normalt ved innsjekkingsskrankene ved Oslo lufthavn, men i går kveld skapte tordenvær bagasjetrøbbel for de reisende.

Tordenvær førte til strømbruddet på Oslo lufthavn i går. Det gjorde at bagasjebåndet var ute av drift i over 13 timer, og førte til det totale bagasjekaos på flyplassen.

Først ved 02.00-tiden i natt begynte båndene å rulle igjen.

Lasse A.Vangstein

Pressetalsmann ved Oslo Lufthavn, Lasse A. Vangstein.

Foto: Fredrik Buer / NRK

– Vi hadde noen strømbrudd på grunn av et lynnedslag. Vi har nødaggregater, men det var noen blink som gjorde at it-systemene i bagasjeanlegget ikke klarte å kommunisere med hverandre, forklarer Lasse A.Vangstein, pressetalsmann ved Oslo lufthavn.

I går kveld sto det 6000 kolli i ankomsthallen. Bagasjen ble stablet i store hauger på gulvet.

– Denne bagasjen var sjekket inn. Passasjerene hadde vært her og vist ID, og fått bagasjelapp. I tillegg hadde vi vektere som ivaretok sikkerheten til bagasjen som lå der, sier Vangstein.

Flere hundre uten bagasje

Både Norwegian og SAS sier til NRK at de ikke har full oversikt over hvor mange som fortsatt står uten sin feriebagasje.

Men ifølge Norwegian er det fortsatt flere hundre reisende som ennå ikke har fått tilbake bagasjen sin.

– Når Oslo Lufthavns systemer er slått ut sier det seg selv at det blir vanskelig å levere bagasjen som vanlig. Det vi i Norwegian gjør nå er å bruke alle tilgjengelige ressurser på å lokalisere og sende bagasje til passasjerene så fort som mulig. Hvis du mangler bagasjen din, ber vi deg ta direkte kontakt med oss, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.

Også SAS forsikrer om at de jobber med å få bagasjen levert tilbake til de reisende.

– Ikke godt nok

Nå vil Oslo lufthavn gjøre det de kan for at dette ikke skal skje i igjen.

– Vi kommer til å gjøre en veldig grundig evaluering i etterkant for å se hva som gikk galt og hvorfor systemene ikke kom opp igjen innen rimelig tid. Dette er selvfølgelig ikke godt nok, sier Lasse A.Vangstein, pressetalsmann ved Oslo lufthavn og legger til:

– Hvorfor det skjer er for tidlig å si på nåværende tidspunkt.