Hopp til innhold

Vil ha biler vekk fra sentrumsgatene

Byrådet i Oslo vil fjerne flere parkeringsplasser i Oslo sentrum for at buss og trikk skal komme raskere frem. Trikken jubler og bilistene fortviler.

Mange parkeringsplasser forsvinner fra bygatene i Oslo om bare noen få uker. Grunnen er at byrådet vil legge til rette for at trikk og buss skal komme raskere frem.

Vil fjerne p-plasser

– Dette er musikk i mine ører. Oslo sentrum har ikke bruk for alle disse bilene. Vi må tenke på at vi skal få en god trafikkflyt i sentrum, sier kommunikasjonssjef i Sporveien, Cato Asperud.

Cato Asperud

Cato Asperud

Foto: Hans Olav Næss
guri melby 2

Guri Melby

Foto: Siv Sandvik / NRK

Om få uker forsvinner 150 parkeringsplasser fra Thereses gate mellom Bislett og Adamstuen og fra Thorvald Meyers gate på Grünerløkka, skriver Aftenposten. Men det stopper ikke der. Samferdselsbyråd, Guri Melby (V) ønsker nå å fjerne flere parkeringsplasser i Oslo sentrum.

Har stått fast i over 40 timer

Byråden vil ha bilene innendørs i større grad for å bedre fremkommeligheten for kollektivtransporten også i sentrum.

Så langt i år har trikkene i Oslo stått fast i 2457 minutter på grunn av feilparkering. I tillegg hindres kollektivtrafikken av biler som sirkler rundt for å finne parkeringsplass.

– Det er viktig at vi der det er trangt om gateplassen, prioriterer slik at kollektivtrafikken og myke trafikanter kommer seg raskt fram gjennom byen. Det er mer hensiktsmessig at bilene parkerer i parkeringshus, der det er mye ledig kapasitet, enn at veldig mange parkerer i gata, sier samferdselsbyråd i Oslo Guri Melby (V).

Hun mener parkeringshusene står halvfulle, og at det derfor ikke er parkeringskapasitet det står på. Byrådsavdelingen vurderer nå hvor de kan fjerne flere parkeringsplasser. Det vurderes også å øke prisen på gateparkering for å få bilister til å bruke parkeringshus.

Les også: Derfor stod trikken fast

Les også: Frp vil droppe trikken

– Vil gi bedre trikketilbud

– Problemet er veldig stort i dag. Hittil i år har trikken stått i 40 timer og 57 minutter på grunn av feilparkerte biler. Det er altfor mye, sier Asperud i Sporveien.

Dersom trikken slipper å stå og vente på grunn av feilparkerte biler, kan man bedre trikketilbudet, mener Asperud.

– Hvis vi bare får økt gjennomsnittsfarten med noen kilometer i timen, vil vi kunne levere et enda bedre tilbud fordi vi trenger færre trikker i omløp for å levere samme tilbud. Slik kan vi forbedre frekvensen om vi har bedre fremkommelighet, sier han.

Gate-verstinger

Gatene hvor det over nyttår fjernes parkeringsplasser, Thereses gate og Thorvald Meyers gate, utmerker seg i statistikken. Her har trikkene i år registrert henholdsvis 33 og 24 feilparkeringer som har skapt problemer. (Se statistikk under)

Bare Professor Dahls gate er verre, her har trikkeførerne registrert 63 feilparkeringer og trikkene har ventet i 886 minutter.

I Thereses gate og Thorvald Meyers gate har trikkene ventet i 209 minutter og i 189 minutter. Bare i januar stod trikkene i 104 minutter i Thereses gate.

Men alle er ikke like fornøyde som Sporveien med at det blir mindre gateparkering. Mange NRK Østlandssendingen møtte på gata i Oslo i dag hadde lett lenge for å finne parkeringsplass og likte dårlig at det vil bli færre parkeringsplasser:

Tidstap 2013 Trikken

Tidstap for trikken på grunn av feilparkeringer i år.

Foto: Skjermdump fra Sporveiens statistikk
Feilparkeringer som har hindret trikken 2013

Feilparkeringer som har hindret trikken i år.

Foto: Skjermdump fra Sporveiens statistikk
Her er det så smalt at trikken må ta inn speilene for å komme forbi. Foto: Knut-Martin Løken.

Her er det så trangt at for å komme forbi denne lastebilen i Thereses gate må trikken legge inn speilene. Foto: Knut-Martin Løken.