Trikkene er rustne og billettsystemet trøblete, men samferdselsbyråd Ola Elvestuen insisterer på at kollektivtilbudet i Oslo er vellykket.
– De siste ti årene er en voldsom suksesshistorie, sier han, og legger fram tall som underbygger påstanden:
- 27 prosent flere reisende i Oslo
- 38 prosent flere reisende i Akershus
- Nedgang i biltrafikken
- Kollektivandelen har økt fra 25 til 33 prosent
Men hva syns passasjerene?
- Synes du det er en suksesshistorie? Si din mening i kommentarfeltet.
Skal belønne resultater
Til tross for resultatene har Oslo og Akershus fått uforholdsmessig lite, eller ingenting, av den statlige ordningen som ifølge Samferdselsdepartementet skal belønne nettopp bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene.
Det vil Ola Elvestuen ha en forandring på. Han ber like godt om 1,8 milliarder kroner over en 4-års-periode.
– I Oslo og Akershus har vi lykkes både med kollektivtrafikken og med å begrense bilbruken inn mot byen. Vi har konkrete resultater å vise til, og vi har et kollektivsystem som ikke kan sammenliknes med noe annet, sier han.
– Trenger ny finansieringskilde
Elvestuen peker på at det fører med seg et behov for å investere, og bruke mer penger på kollektivtrafikken enn noe annet sted i Norge.
– Derfor fortjener vi også å være en del av belønningsordningen, mener han.
Regjeringen har ved flere anledninger forsvart den stemoderlige behandlingen av Oslo-området med at Oslo-politikerne ikke har villet innføre bilbegrensende tiltak som for eksempel rushtidsavgift.
Ifølge klimaforliket på Stortinget skal derimot oppnådde resultater veie tyngre når pengene skal fordeles. Det er her Elvestuen øyner en sjanse.
– Vi søker ikke belønningsordninger for å gjøre mindre selv, men vi trenger også en ny finansieringskilde for å holde økningen i årene fremover, sier han.
Mer på Ruters skryteliste
- Biltrafikken gjennom alle tellepunkter i Oslo er redusert med 1 prosent
- Biltrafikken gjennom bomringen er redusert med 6,5 prosent
- Biltrafikk per innbygger gjennom alle tellepunkter i Oslo er redusert med 10 prosent
- Kollektivtrafikkandelen av motorisert transport i Oslo har økt fra 37 til 45 prosent
- Kollektivtrafikkandelen av motorisert transport i Akershus har økt fra 14 til 21 prosent
- Til tross for sterkt trafikkvekst i kollektivtrafikken er CO2-utslippene fra kollektivtrafikken redusert med 10 prosent, NOX-utslippene med 55 prosent og partikkelutslippene med 68 prosent
Alle tall fra 2007 - 2012
Dette vil Ruter bruke 1,8 mrd på
Tiltakspakke 1: Styrking av tilbudet
- Frekvens- og kasitetsøkning bybuss
- Frekvens- og kapasitetsøkning regionbuss
- Harmonisering av buss- og togfrekvens
- Styrking av bybussnett i Ski og på Jessheim
- Styrking av båttilbudet, øyfergene og Nesoddsambandet
Sum: 219 millioner kroner
Tiltakspakke 2: Pålitelighet, reisehastighet og oppgradert infrastruktur
- Oppgradering av Ekebergbanen (videreført tiltak)
- Toveis trikk i Prinsens gate, inkl. busstrafikk Tollbugata
- Planlegging og gjennomføring av kraftfulle fremkommelighetstiltak i Oslo, basert på utredning 2013
- Bussfremkommelighet ved knutepunktstasjoner i Akershus
- Innfartsparkering i Akershus
- Stasjonsoppgradering østlige T-banenett, inkl. Tøyen
Sum: 1 232 millioner kroner
Tiltakspakke 3: Informasjonsprogram og markedsaktiviteter
- Videre utrulling av trafikantinformasjonsprogrammet (TID)
- Bedriftskonsept, videreførte områdekampanjer
- Videreutvikling av salgsnett, mobile løsninger, ny teknologi mv.
- Videreutvikling og utrulling av sanntidsinformasjon, utrulling av skjermer mv.
- Utvikling og lansering av abonnementstjeneste for avviksinformasjon
Sum: 349 millioner kroner
Kilde: Ruter: Belønningsordningen 2013-2016. Les hele rapporten her: