På vegne av arrangøren av Justin Bieber-konsertene i Oslo sist uke, Atomic, har analysebyrået Pöyry regnet ut at besøket skapte verdier for 104 millioner kroner.
Innimellom konserter og jakten på et glimt av popidolet var fansen også svært flinke til å bruke penger.
– Det krever en stor arbeidsinnsats å gjennomføre et slikt arrangement, sier sjeføkonom i Pöyry Roger Bjørnstad.
- LES: Politiet anmelder Bieber-sjåførene
- LES: Johanne (16) og Stine (16) snek seg inn på Bieber-hotellet
Mat, hotell og shopping
67 500 beliebers besøkte Oslo og Bærum under konsertene. Rundt halvparten av disse kom langveis fra, og én tredel bodde på hotell.
Godt over 40 000 dagsverk måtte til for å få på plass Bieber-festen. Pöyry har regnet ut hvilke ringvirkninger de tre konsertene har hatt for Oslo og omegn.
– Mange som kommer trenger overnatting, mat og transport, og kjøper varer og tjenester fra næringslivet, sier Bjørnstad.
– Velkommen tilbake
Med verdiskapningen i tankene, ønsker ordføreren i Oslo Justin Bieber hjertelig velkommen tilbake.
– Det betyr at mange har hatt mulighet til å tjene penger. De betaler skatt og da kan jeg drive god skole, sier ordfører Fabian Stang (H).
Stang er svært fornøyd med innsatsen fra politi, vaktselskapene og foreldre, og har ingen ting i mot flere Bieber-konserter i hovedstaden.
– De som ikke liker «baby, baby» kan høre på noe annet, og så kan vi lage mer forretning og få inn mer skatt, ler han.
Pöyry påpeker at mye av næringslivet i storbyer er knyttet til underholdning og kulturliv.
– Det er også en form for verdiskapning som skaffer arbeidsplasser, sier Bjørnstad.