I forrige uke kom det frem at Stortingets presidentskap har bedt Oslo kommune om å stenge Akersgata og Karl Johans gate forbi stortingsbygningen.
- Les mer:
Fredag bekrefter byrådsleder Stian Berger Røsland (H) overfor NRK at Oslo kommune vil etterkomme ønsket fra Stortinget.
– Det er klart at når Stortinget så tydelig slår fast at de ønsker disse gatene stengt basert på faglige råd de har fått, og det er de som bestemmer på dette området, så må de få det slik de vil ha det, sier Berger Røsland.
Ønsker ikke festninger
Berger Røsland og Oslo kommune vil nå kartlegge hvordan slike utfordringer skal løses i fremtiden.
– Vi har et arbeid sammen med departementene, Stortinget og kommunen for å prøve å legge en helhetlig plan for hvordan vi sikrer offentlig bygg i Oslo. Det arbeidet kommer vi til å fortsette med.
Han mener det er viktig å ta hensyn til næringslivet i hovedstaden.
– Vi håper vi får i stand en ordning slik at det ikke blir en festning rundt alle offentlig viktige bygg i Oslo, men at vi får en trygg by som er fremkommelig hvor det også er mulig å drive næringsvirksomhet. Men Stortinget har sendt brev til oss og bedt om stenging, og det må vi forholde oss til.
– Utfordringer for næringslivet
Stengingen av gatene rundt Stortinget vil påvirke næringsvirksomheten i området.
– Dette kommer til å gi store utfordringer for næringslivet og næringsdrivende i området, og vi kommer til å gå i dialog med de næringsdrivende for å finne ordninger for å sørge for rent praktiske ting som vareleveranser. Vi vil forsøke alt vi kan å legge til rette for at det skal skape minst mulig problemer.
Det er foreløpig ikke fastsatt noen dato for når gatene stenges, men det skal være snakk om uker og ikke måneder.
– Vi er i dialog med Stortinget om dette nå. Jeg hadde et møte med Stortingets president på onsdag hvor vi diskuterte saken, og vi ser for oss at vi får på plass dette vedtaket så raskt som mulig. Og så får vi i samarbeide med Stortinget på hvordan og hvilken måte vedtaket skal gjennomføres, sier byrådslederen.
– Vi ser for oss at Byrådet vil fatte et vedtak før det iverksettes, og så må det utformes en reguleringsplan som bystyret kan vedta.