Hopp til innhold

Hva sier denne logoen deg?

Den likner en seigmann, en japansk kondompakke, den kjente NY-logoen. Byrådslederen i Oslo syns den likner reklame for Vingreiser eller Easy-Jet. Meningene om logoen til grunnlovsjubileet er mange.

logo

Byrådsleder Stian Berger Røsland

Stian Berger Røsland, byrådsleder i Oslo.

Foto: Anette Holth Hansen/NRK
Arne Hjeltnes

Arne Hjeltnes.

Foto: Liv Inger Somby / NRK

Stian Berger Røsland, byrådsleder i Oslo, mener det er vanskelig å få fatt i hva logoen prøver å si.

– Jeg så logoen første gang i dag, og jeg synes den likner på reklame for Vingreiser og Easy-Jet. Eller noe de selger i lekebutikker, sier Stian Berger Røsland.

Så ikke bokstavene

Byrådslederen i Oslo mener uttrykket kunne vært litt mer formelt siden jubiléet handler om grunnloven, Eidsvoll og Stortinget. Han legger til at det er kanskje ikke logoen som avgjør hvordan jubiléet blir. Men bokstavene?

– Jeg skjønte ikke hva som sto der før jeg fikk det forklart, sier Stian Berger Røsland.

På Twitter skrev byrådslederen at tankene gikk mot lavprisflyselskap eller charter-reiser. Og den tidligere kinosjefen i Oslo, Ingeborg Moræus-Hanssen, fulgte opp med at logoen likner på reklame for seigmenn eller drops.

– Lavpris-logo kan være fin

– Det var sånn med Posten sin nye logo, det var sånn med Statoil sin nye logo. Blir en logo kjent, blir det gjerne mye diskusjon, sier Arne Hjeltnes, konsernsjef i firmaet Creuna, som har laget logoen.

Logoen for grunnlovsjubileet
Foto: Stortinget

Hjeltnes sier han lever godt med en slik diskusjon og han tror logoen vil vinne nye venner.

- Dessuten, en logo trenger ikke være dårlig selv om man selger lavpris.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Skjermdump av Twitter

En annen logo til byrådslederen

Monica Fossnes Peterson

Monica Fossnes Peterson.

Foto: Norsk Designråd
Kaja Misvær

Kaja Misvær.

Foto: Designit

Monica Fossnes Peterson fra Norsk Designråd har vært ekstern rådgiver for Stortinget i arbeidet med den visuelle profilen. Hun sier at logoen finnes i to versjoner, den vi ser nå som skal henvende seg til barn og ungdom, og så finnes det en mer formell design som passer bedre for Oslo kommune og institusjoner som Stortinget og Eidsvoll 1814.

- Jeg føler meg trygg på at denne versjonen blir akseptert blant brukerne den skal treffe: barn og ungdom, som skal komme med egne ytringer om hva som gjør det bra å bo i Norge. Vi har arbeidet med brukerinvolvering i to år, sier Monica Fossnes Peterson.

- Logoen skal være leiken og er retta mot de unge, det var forutsetninga som lå i oppdraget, sier Arne Hjeltnes.

Designerne av logoen får også støtte fra kolleger. Kaja Misvær er mer opptatt av å diskutere og berømme det offentliges bruk av design som virkemiddel til å skape oppmerksomhet og engasjement.

– Det er et problem når designere og andre er raskt ute og dømmer et resultat uten å kjenne til målsetningen for arbeidet som er gjort, uten å vite bakgrunnen for valgene, sier Kaja Misvær, partner i Designit Oslo.

På Twitter er det delte meninger om logoen onsdag ettermiddag.

Hva synes du? Bruk kommentarfeltet.