NRK har tidligere fortalt om at det blir dyrere å kjøre gjennom bomringen i Oslo. Det ble klart da samferdselsprosjektet Oslopakke 3 bla lagt frem i mai i fjor.
Fra 1. februar må alle med bombrikke betale 25 prosent mer for å passere Bærum-ringen og kjøre inn i hovedstaden, skriver VG.
Det betyr, ifølge avisa, at en billist med Autopass-avtale som bor i Asker og pendler til Oslo må ut med 1860 kroner mer i året for å passere begge bomringene. En totalregning vil da komme opp i 9300 kroner.
LES OGSÅ: Alt om Oslopakke 3
LES OGSÅ: 100 bomkroner fra Asker til Oslo
Oslopakke 3 er årsaken
Den nye avtalen om Oslopakke 3 gikk ut på å sette opp prisene per passering for billister. For billister uten Autopass-avtale skulle det settes opp fra 27 kroner til 30 kroner. Samtidig ønsket de å halvere brikkerabatten.
Nå blir dette realisert og det betyr at personbiltaksten med brikke blir satt opp fra 21, 60 kroner til 27 kroner fra månedsskifte.
Penger til kollektivtrafikken
Bærum vil passeringen koste 13,50 med avtale mot 10.80 i dag. Biler som veier mer enn 3500 kilo får en tilsvarende prosentvis økning.
– Årsaken til prisøkningen er at man ønsker å forsere utbyggingen av kollektivsystemet. Det skal gjøres gjennom oppstart av Løren-banen, oppgraderingsprosjekter på T-banesystemet og gjennomføring av veiprosjekter som Ulven-Sinsen, sier Terje Rognlien, sekretariatsleder for Oslopakke 3, til VG.
LES OGSÅ: – Oslopakke 3 må bli Miljøpakke 1
LES OGSÅ: Krever at staten dekker milliardsprekk
Bompengeøkningen er vedtatt av lokalpolitikere i Oslo og Akershus samt Stortinget over statsbudsjettet. De økte satsene vil årlig innbringe 300-400 millioner kroner.
NAF protesterer
– Vi mener det er kritikkverdig at staten ikke tar mer ansvar for transportutfordringene i og rundt hovedstaden, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal til VG.
Hun legger til at det er problematisk at brukerne må ta ekstraregningen for Oslopakke 3.
– Det er en klar målkonflikt at man gjør seg avhengig av bilen for å få inntekter til å finansiere kollektivtransporten, sier Sagedal.