Hopp til innhold

NSB med strakstiltak mot fulle tog

Togene er så fulle i rushtrafikken at folk besvimer, og nå setter NSB i verk strakstiltak.

Fulle tog

Det er mange mennesker som skal av og på toget i rushtrafikken.

– Vi holder på å svime av flere morgener fordi det er så trangt og varmt på togene, sier pendler Ragnhild Williamson.

Hun står tett i tett med de andre passasjerene på Skøyen-toget, og kan se langt etter en sitteplass.

– Det er skrekkelig fullt hver eneste morgen, sier hun oppgitt.

Williamson har så langt klart å holde seg på beina, men det har hendt at folk har besvimt i rushtrafikken.

De siste dagene har det vært fokus på at togene er for fulle, og nå setter NSB i verk strakstiltak.

Flere tiltak

– Vi ser at det er overfulle tog på enkelte linjer og har nå beslutett å iverksette et knippe med tiltak, sier Tom Ingulstad, konserndirektør for NSB persontog.

Her er tiltakene som settes i gang fra onsdag:

  • Det settes inn direktebusser fra Fetsund og Sørumsand til Oslo S.
  • Forsterker rushtidsavgangene på Konsvingerbanen mellom Lillestrøm og Asker ved å sette inn et ekstra togsett.
  • I løpet av en uke skal de ha forsterket to avganger fra Drammen til Oslo ved at det settes inn flere vogner på avgangen klokken 6.35 og et dobbelsett på avgangen klokken 7.05.
  • Fra Dal vil avgangen klokken 7.25 gå med dobbelsett.
  • Fra Oslo til Dal klokken blir det dobbeltsett i en av avgangene mot Dal enten klokken 15:44 eller klokken 16.44.

– Vi vil altså omdisponere noen tog, og sette inn noen nye, forklarer Ingulstad.

Han sier at de siden jul har jobbet med å finne ut hvordan de kan øke kapasitetene på de rutene med mest trøkk, men innrømmer at all medieoppmerksomheten de siste dagene har satt fart på prosessen.

– Oppmerksomheten gjør at vi nå setter i gang dette raskere enn vi ellers ville gjort.

Tiltakene er midlertidige, for fra april kommer det flere tog.

– Det kommer fem nye tog i april, og deretter kommer det ett nytt tog hver 3.uke frem til våren 2015, forklarer Ingulstad.

Artikkelen fortsetter under bildet:

På vei til toget

Mange skal med på toget.

Foto: Monica Pettersen / NRK

– Bør få pengene tilbake

Forbrukerrådet mener at passasjerer bør få pengene tilbake når togene er for fulle.

– Det er for eksempel mange som har elektroniske billetter og da kan NSB automatisk tilbakeføre midler når de vet at det har vært en dårlig situasjon på enkelte ruter, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Rygg.

Hun er dermed enig med jernbanepolitisk talskvinne Ingjerd Schou i Høyre, som også mener at passasjerer bør få pengene tilbake hvis ikke NSB klarer å gi kundene et bedre tilbud.

– Vi vil ta dette videre til samferdselsministeren hvis ikke NSB møter kundene, sier Rygg.

Togmangel

Ifølge NSB er det tog-og vognmangel som fører til de fulle togene, men for NSB er det ikke aktuelt å gi kundene pengene tilbake.

– Det er umulig å få til en slik ordning, og jeg har veldig vanskelig for å se hvordan det skulle blitt rettferdig.

Han understreker også at en refusjonsordning ikke vil gi kundene noe bedre togtilbud.

– Men hvis toget er innstilt eller mer enn 30 minutter forsinket så har vi en refusjonsordning, sier han.

– Må være tydeligere

Forbrukerrådet mener NSB må være tydeligere på hva passasjerene kan forvente.

– Det er viktig med en klargjøring av hva en forbruker som reiser kan forvente av NSB. Normalt når man kjøper en tjeneste og ikke får det man har forventet så har man krav på pengene tilbake, sier Rygg.

NSB mener det er vanskelig å si nøyaktig hva som er for fullt.

– Det går ikke an å definere det. Vi må også huske at vi nå har flere tog enn noen gang, sier Ingulstad.

Han mener likevel at man må regne med å måtte stå en gang i mellom i rushtrafikken.

– Det blir ikke en fremtid der alle har sitteplass.